Per 1 november wijziging Algemene Voorwaarden banken: belangrijk?

rentePer 1 november zullen de Algemene Voorwaarden van de banken worden aangepast. Ik denk dat de meeste bankklanten de Algemene Voorwaarden nog nooit hebben gelezen. Dat is begrijpelijk want het leest natuurlijk niet gemakkelijk. Niettemin staan er belangrijke zaken voor de consument in. Denk maar eens aan het ‘pandrecht’. In de Algemene Voorwaarden staat dat een bank effecten die de bank in haar depot voor de klant beheert, als dekking mag gebruiken voor vorderingen van de bank op de klant, bepaald geen onbelangrijke clausule.

De Nederlandse Vereniging van banken (NVB) pakt flink uit met het uitventen van de wijzigingen. Grote billboards langs de weg, radio commercials. Wat gaat er veranderen?

Laten we beginnen met een ‘curieuze’:  er is nu expliciet opgenomen dat een bank haar klanten moet informeren over de kosten, rente en provisies die in rekening worden gebracht en dat deze informatie op eenvoudige wijze te raadplegen moet zijn (je zou zeggen: dat zou niet in de Algemene Voorwaarden hoeven te staan).

Een tweede belangrijke wijziging is dat het gemakkelijker wordt om automatische incasso’s te laten terugboeken. De periode waarbinnen een klant terugboeken kan eisen gaat van 1 maand naar 2 maanden.

Een wijziging die veel consumenten zullen toejuichen is dat de zogenaamde ‘valutering’ van de banken voorbij is. De valutering is altijd een zeer vreemde procedure geweest en gelukkig hebben een aantal banken deze vreemde regeling al opgeheven. Wat is valuteren?  Als een bedrag op de rekening wordt gestort, dan gebruikt de bank als rentedatum de volgende dag, gaat er een bedrag af, dan trekt de bank er 1 dag van af. Met andere woorden, de bank ‘verdient’ steeds 1 dag. Als gevolg van de invoering van de Europese Richtlijn Betaaldiensten moeten de banken stoppen met deze praktijk.

Ik heb overigens nog wel een suggestie voor een volgende verandering van de Algemene Voorwaarden. De automatiseringsgraad bij de banken zou nu zo ver moeten zijn dat het mogelijk moet zijn om (1) per dag de rente te berekenen en (2) de rente dagelijks bij te schrijven, zodat het hogere bedrag weer rentedragend wordt. Met andere woorden, ik wil rente over de opgelopen rente en niet pas bij afloop van de rentetermijn.

Lees ook:ING (de top-rekening) en Kassa: deel 2
Lees ook:Verbond van Verzekeraars willen af van provisies: terecht zou ik zeggen
Lees ook:Banken hengelen naar uw geld
Lees ook:Banken zijn gewone ondernemingen; de bedrijfstak helaas niet
Lees ook:ADV: Xcellent Sparen, 4,7%* én direct opneembaar

Eén reactie op “Per 1 november wijziging Algemene Voorwaarden banken: belangrijk?

  1. Obelix

    Helemaal mee eens. Gelukkig vermelden veel banken tegenwoordig per dag de opgebouwde rente op hun rekeningoverzichten. Dan is op zijn minst transparant voor de rekeninghouder dat de rente goed berekend wordt. M.u.v. Ohra, die dit niet doet. Pas na veel gezeur en dreigen met klachten geeft men aan dat ik naar de bank kan bellen om een renteopgave te krijgen. Maar dat is een hoge drempel, en je kunt als klant niet nagaan of Ohra de rente wel correct berekend. Ondanks 3x herhaald verzoek mijn grieven te behandelen als klacht over tekortschietende zorgplicht neemt Ohra dit niet in behandeling als klacht. en negeert de argumenten over transparantie.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.