Alex, de tussenpersoon

Ik ben het helemaal eens met Rutte, we moeten eens ophouden met somberen. Dat negativisme leidt allemaal tot niets. En al helemaal niet het afbranden van bepaalde beroepsgroepen. Daarom wordt het de hoogste tijd om de assurantietussenpersoon eens uit het verdomhoekje te halen en op het schild te hijsen. Want deze hardwerkende ondernemers loodsen eigenhandig Nederland en de Nederlandse consument heelhuids door de ernstigste crisis sinds het invoeren van de hypotheekrenteaftrek. Maar de groep is anoniem- bescheidenheid is hun ‘middle name’- en dus komen we nooit te weten wie die hardwerkende ruggengraat van Nederland nu precies is. Dat moet veranderen. Maak daarom kennis met Alex van der Sluijs, eigenaar van de trotse website Wonen en Hypotheek. Terwijl hij met z’n poten in de modder staat- dat huis en de financiering gaat er komen, al moet ik het er zelf neerzetten met mijn blote handen- staan de klanten vrolijk lachend in onberispelijke kleding op de website. Kijk zo hoort het, wat een held. ‘Eat your hart out’, minister Blok, dit zijn de mannen die uw Blok-aan-de-been-hypotheek wél begrijpen en de moeite, nee, er een eer in stellen, om élke klant, groot en klein, tegen een fooi, want meer is het niet, in een persoonlijk gesprek (en natuurlijk, de Nespresso, staat klaar) het niet één keer, niet twéé keer, maar als het moet dríe keer uit te leggen.

Nee mensen, die zijn niet de verkopers van woekerpolissen, met verborgen kosten van 50%. Nee, dit zijn niet de mensen die consumenten een tophypotheek aanpraatten ‘want de fiscus betaalt toch mee’. Nee, dit zijn niet de verkopers van schreeuwend dure overlijdensrisicoverzekeringen waarvan mevrouw RADAR nog steeds badend in het zweet ‘s nachts van wakker schiet. Natuurlijk zijn dit niet de mensen die Nederland niet één keer, niet twéé keer, maar dríe keer dezelfde verzekeringen hebben verkocht waardoor Nederland nr 1 staat op de lijst van oververzekerde landen. En, maar dat spreekt voor zich, dit zijn niet de mensen die volgens de AFM een financieel product adviseerde vanwege de hoge provisie, terwijl dit niet het meest passende product was. Financieel expert Erica Verdigaal moet er echt helemaal naast zitten met haar opmerking dat het een ‘onverbeterlijke boevensector’ is. Zo ken ik ze niet. En natuurlijk staat onze held Alex van der Sluijs van Wonen en Hypotheek in het register van het klachteninstituut  KIFID ingeschreven met de toevoeging ‘bindend’, zodat een uitspraak van deze klachtencommissie keurig in de boekhouding terecht komt met de omschrijving ‘alweer een ontevreden klant financieel tegemoet gekomen’.

Sprookjes, wat zou je er graag in willen geloven, net als ik zo graag Rutte wil geloven.

Want onze held staat namelijk ingeschreven met ‘niet bindend‘, dus de door het KIFID toegekende klacht gaat linea recta het ronde archief in (en onze Alex van der Sluijs staat niet alleen, met hem nog 3.180 tussenpersonen nemen klachten van klanten niet serieus als het hun geld gaat kosten). Dat zal ze leren die kritische consumenten. Wat denken ze wel? Kritiek valt slecht bij deze ‘luisterende’ beroepsgroep. Kijk maar eens naar reacties op een interview van mij in het vakblad AMWEB, de honden lusten er geen brood van. Ik schetste daar een toekomstbeeld waarbij een standaard hypotheekadvies niet meer door een mens wordt gedaan, maar door een computer. Sneller, goedkoper en waarschijnlijk beter. Maar kom niet aan het verdienmodel van de branch. Ook onze Alex ging helemaal los, zie hier en hier.

De AFM had in ieder geval genoeg van het louter provisiejagen en zit er bovenop, lees deze brief maar eens, waarin de AFM het allemaal nog eens uitlegt. Alex zal het herkennen: niet één keer, niet twéé keer, maar als het moet zal de AFM het dríe keer uitleggen: vanaf nu moet Alex de provisie klip en klaar op de nota zetten en bij ú incasseren (en niet meer bij de verzekeringsmaatschappij). Dat maakt e.e.a. wel zo duidelijk. Kunnen consumenten prijsvergelijken en stemmen met hun voeten. Het werd tijd.

Lees ook:Alex Vermogensbeheer heeft geen misleidende radioreclame nodig
Lees ook:Vakantiegeld zorgt voor recordbezoek MijnPostbank
Lees ook:Is Rabobank nu wel of niet verantwoord?
Lees ook:Binck bank koopt Alex
Lees ook:Zelfs succesvolle banken als Alex en Binck innoveren niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.