Digitaal advies? (Column BNR 15 april 2013)

Op 1 april zond Tegenlicht de zeer inspirerende uitzending Overvloed uit, waarin de mogelijkheden van nieuwe technologieën  op ons dagelijkse leven werden verkend. Even niet de gevaren, zoals cyberaanvallen op onze banken, maar toepassingen die op menselijke schaal toepasbaar zijn.  Aan het woord kwam Walter de Brouwer, die een scanner heeft ontwikkeld die zeer accuraat thuis een eerste diagnose van uw gezondheid kan geven. Het apparaat geeft vooral informatie en kan daarmee mensen gerust stellen. Als er echt iets mis is, dan moet je nog steeds naar een dokter. De Brouwer stelde zich de vraag; “zal het de menselijke dokter vervangen?”. Het antwoord was: “nee, maar voor simpele diagnoses wél”.

De vervanging van adviseurs door computers kan voor de beroepsgroep als zeer bedreigend overkomen. Dat heb ik aan de lijve  ondervonden toen ik vorige week een interview gaf aan Assurantie Magazine, hét vakblad voor assurantie-tussenpersoon. Ik schetste daar een toekomstbeeld waarbij een standaard hypotheekadvies niet meer door een mens wordt gedaan, maar een applicatie. Ik had daar twee goede redenen voor.

In de eerste plaats zal een online hypotheekadvies veel goedkoper zijn dan het advies van een adviseur van vlees en bloed. Ik vraag mij af of consumenten bereid zijn bij drie banken een offerte op te vragen als er dan ook drie maal zeg eens 2000 euro voor betaald moet worden? In de tweede plaats zal een digitale adviseur de zorgplicht beter kunnen invullen. Een computer is rechtlijnig en compromisloos en zal op basis van dezelfde gegevens altijd tot hetzelfde oordeel komen.

Voordat u stuiterend van ongeloof de radio uitzet, ik denk echt niet dat alle hypotheekadviezen digitaal gaan. Er zal altijd een rol blijven voor de menselijke adviseur, bijvoorbeeld omdat het een zeer complex advies betreft, zoals bij scheidingen, of omdat mensen nu eenmaal graag met een mens in gesprek zijn. Maar dán moet u er wel voor willen betalen.

Gaat het gebeuren? Ik denk het wel. Mijn oude bank Alex is zeer succesvol met online vermogensbeheer. Het bedrijf Eyeopen biedt sinds begin 2013 electronisch hypotheekadvies aan. Het is versie 1.0 en staat natuurlijk allemaal nog in de kinderschoenen, maar het past in de trend van meer zélf doen. AFM-baas Kockelkoren was er vorige week in BNR’s Newsroom ook duidelijk over.

Ik roep de hypotheekadviseurs op om de Tegenlicht-uitzending nog eens met open vizier te bekijken. Niets is dodelijker voor innovatie en gevaarlijker voor het voortbestaan van uw bedrijf dan uw kop in het zand te steken.

 

 

Lees ook:Zullen consumenten hun eigen adviseur gaan worden (lezing 6 november 2013)
Lees ook:Interview met Amweb: titel “Weet je wat makkelijk is? Hypotheekadvies!”
Lees ook:Zichtbare bankiers passen beter op (column BNR 1 juli)
Lees ook:Zalm (ABN Amro) is eerlijk over ontslagen, maar strategie is ongeinspireerd
Lees ook:Niet meer, maar minder spreiding in effectenportefeuilles (column BNR 24 maart)

3 reacties op “Digitaal advies? (Column BNR 15 april 2013)

  1. Nico

    Mijn zwager is assurantie-tussenpersoon. Zijn bedrijf heeft twee vestigingen. Hij heeft een enorm vlotte babbel, lagere landbouwschool en een cursus “assurantiebemiddeling” gevolgd bij de Amersfoortse. Hij is veroordeeld wegens oplichting en voor inbraak. Daarnaast heeft hij gewoon een vergunning van de AFM en de SER en noemt zichzelf “Financial Planner”. Vorig jaar is hij zelf uit zijn huis gezet door de ABNBANK omdat hij zijn hypotheek niet meer kon betalen.
    Zolang dat in Nederland binnen alle regels gewoon kan, is vervanging van dit soort mensen (en daar zijn er zat van) door een computer zo gek nog niet. Die is in elk geval integer.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Peter

    Zulke tussenpersonen hebben de branche verziekt voor goedwillende. Mijn ouders hebben al meer dan 30 jaar een assurantiekantoortje en richten zich op een kleine gemeenschap van particulieren en middenstanders en dan met name schadeverzekeringen. Nooit aan hypotheken gedaan want dan werd de klant doorverwezen naar de lokale rabobank. Hun klanten kiezen voor de tussenpersoon voor de fullservice. Als je schade of een probleem hebt, je belt of je komt langs (ook buiten kantoortijden) en in een vloek en een zucht is het geregeld. Ze zijn er trots op zo snel en goed mogelijk schades en dergelijke af te handelen. Door de wantoestanden veroorzaakt door hypotheekadviseurs, kijkt de AFM net zo streng naar andere tussenpersonen. Zij moeten nu om de twee jaar een examen doen om hun licentie te verlengen. Dat zijn best pittige examens en zeker voor mensen boven de 60. Vorige keer heeft het ze een half jaar aan studie gekost en ze hebben nu dan maar besloten met pijn in hun hart te stoppen als de licentie stopt. Dus dat is de andere zijde van de hetze tegen de tussenpersoon.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Andre

    In theorie is digitaal advies wellicht mogelijk. Zeker voor de starters is er straks alleen maar keuze tussen ann./lin aflossen. De Blokhypotheek maakt de zaak alweer een stuk complexer. Maar wat ik denk is dat de klant er niet op zit te wachten. Ooit eens een dossier aangeleverd bij een bank? Een verkeerde komma en het dossier wordt afgewezen. Banken dekken zich tegen alles in. Zodra een dossier iets afwijkt van het kader, dan begint de ellende. DIt kun je digitaal niet ondervangen. En laten we wel wezen klanten hebben geen enkele interesse in deze materie. Men trekt veel meer tijd uit voor de aanschaf van de nieuwe keuken dan voor de hypotheek.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.