Iedereen een bankrekening (column BNR 13 mei 2013)

Niemand kan tegenwoordig meer zonder een bankrekening. Het is een essentieel onderdeel geworden van het leven van elke dag. De tijd dat werknemers hun loon contant uitbetaald kregen, ligt ver achter ons. Electronisch betalen, via PIN of Ideal,  bereikt elk kwartaal nieuwe records. In sommige winkels is contant betalen zelfs al onmogelijk geworden. En ik zie deze trend niet stoppen. Met andere woorden: een bankrekening heeft het karakter van een nutsfunctie gekregen. Dat wilden de banken, vooral uit kostenoverwegingen, maar ook wij, de consument, wilden dat. Het biedt gemak en niet te vergeten veiligheid.

De Europese Commissie ziet de bankrekening ook als een basisrecht en is niet tevreden over de gang van zaken. Concreet heeft zij drie bezwaren. In de eerste plaats, nog niet iedereen heeft een bankrekening en het is vooral lastig om een buitenlandse rekening te openen. In de tweede plaats is het moeilijk de kosten van een bankrekening boven tafel te krijgen en op een goede manier te vergelijken. Tot slot, banken maken het nogal altijd lastig voor consumenten om simpel en foutloos over te stappen.

Vandaar dat eurocommissaris Barnier van Interne Markt en Borg van Consumentenbeleid deze week wetgeving hebben ingediend. Elke Europeaan krijgt het recht om een soort basisbankrekening te openen. Daarnaast zal in elke lidstaat een website beschikbaar komen waarop de tarieven van banken eenduidig vergeleken kunnen worden. Dit laatste initiatief is zeer positief. Het zal wel een taak worden voor de nieuwe Autoriteit Consument & markt, maar ik verwacht dat ook commerciele aanbieders als www.bankenvergelijking.nl in dit gat zullen springen.

Overigens scoort het Nederlandse bankwezen bijzonder goed in een vergelijkende onderzoek van de Europese Commissie. Nederland heeft de laagste kosten van alle 27 landen voor betalingsverkeer en scoort het hoogst op transparantie en begrijpelijkheid. Wij scoren echter maar gemiddeld als het gaat om het overstappen naar een andere bank. Er is een overstapservice van de banken, maar de banken tonen weinig initiatief om deze service onder de aandacht te brengen.  De Europese Commissie wil nu in wetgeving vastleggen dat een overstap binnen 15 dagen foutloos wordt gerealiseerd.

Jammer dat de Commissie op dit punt een grote kans laat liggen. Wat namelijk echt helpt om over te stappen is ‘nummerportabiliteit’, dat heeft de telecom-industrie wel bewezen. Maar de bankenlobby heeft hier goed gewerkt en Barnier is gewoon gezwicht, ondanks de ronkende persberichten. Volgens onderzoek van World Retail Report overweegt 25% van de Nederlandse consumenten van bank te wisselen omdat zij ontevreden zijn. Nummerportabiliteit zou de druk om betere dienstverlening te geven, aanzienlijk kunnen vergroten.

Lees ook:Sarkozy’s bankrekening gekraakt
Lees ook:De verborgen (?) kosten van Rood staan!
Lees ook:Commissie DSB: waarom niet een vertegenwoordiger van consument opnemen?
Lees ook:Maar weer eens een waarschuwing en advies bij fraude bankrekening
Lees ook:ING zet plan uit 2001 door en gaat WUH-bank verzelfstandigen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.