Zichtbare bankiers passen beter op (column BNR 1 juli)

Ik ben voor ‘de bankierseed’. Niet omdat ik denk dat bankiers dan nooit meer de fout in gaan. Dat is namelijk ook niet het geval bij  bij artsen of de advokatuur. Mistoestanden zullen zich blijven voordoen. Ik ben niet zo naief dat een eed dat zal voorkomen. Maar het is goed als er een moment is dat bankiers zich openlijk realiseren dat zij er zijn voor de klant en niet andersom. Zij zijn verantwoordelijk voor de financiële gezondheid van mensen en dienen zich te realiseren dat klanten in een afhankelijke positie zitten en de bank moeten kunnen vertrouwen.

Bankiers zitten in de top van de bank; het voetvolk heet gewoon bankemployee. Daarom wordt de bankierseed sinds 2009 door de top van de bank afgelegd. En zo moet het ook. Daar moet het beginnen. Want goed voorbeeld doet goed volgen, zeker in een bank die nog altijd zeer hierarchisch bestuurd wordt.

De Nederlandse Vereniging van banken wil nu dat de eed voor iedereen met klantcontact gaat gelden, dus ook voor die gewone bankemployee. En pas op, de consequenties van het niet nakomen van de eed zijn aanzienlijk; de uiterste consequentie kan zelfs ontslag zijn. Ik voorzie hier problemen.

Bankemployees zijn niet te vergelijken met artsen en advocaten. Deze beroepsgroep is in hoge mate zelfstandig, zelfs als zij in loondienst zijn. Als u wordt geopereerd, dan wilt u niet dat de chirurg steeds even toestemming vraagt aan de leiding van het ziekenhuis.

Maar bij banken zet de top de lijnen en strategie uit en dat wordt naar beneden gedelegeerd. Productontwikkeling en prijsbeleid zijn vaak gecentraliseerd en individuele bankmedewerkers hebben daar nauwelijks invloed op.

Ik vraag mij werkelijk af of medewerkers bereid zijn tegen hun superieuren in te gaan. Klokkenluiders worden in Nederland niet echt goed beschermd. Ik ken maar één casus. Een medewerkster van Fortis kwam openlijk in verzet tegen het verplicht opnemen van (te dure) eigen beleggingsproducten. De medewerkster won alle rechtszaken, kreeg steun van de AFM, maar is sindsdien niet meer in dienst. En er zijn nog altijd banken die producttargets gebruiken bij de beoordeling van medewerkers. Zeg dan maar eens nee tegen een klant die zegt graag te willen beleggen, maar daar eigenlijk niet geschikt voor is.

 Mijn voorstel is om de huidige bankierseed eerst eens echt zichtbaar te maken voor alle bankemployees en alle klanten van de banken. Het afleggen van de eed door het topmanagement van de banken gebeurt nu achter gesloten deuren. Ik heb Zalm, Hommen of Moerland de eed nog niet zien of horen afleggen. Wordt er lacherig over gedaan of neemt men het echt serieus? Waarom verplichten we de banken niet dat het afleggen van de eed op video wordt vastgelegd en dat deze video op de homepage van de bank wordt gezet. En dan niet verstopt op de ‘corporate page’, maar op de plaats waar de klanten komen.

Ik verzeker u: zichtbare topbankiers passen beter op.

Lees ook:Artikel in Trouw: Een bankemployee is geen arts, gelukkig niet
Lees ook:Wie kaatst moet de bal verwachten
Lees ook:Rabobank normale bank? Slecht idee! (column BNR 24 juni)
Lees ook:Execution Only (column BNR 27 mei 2013)
Lees ook:de NVB: Niet Voor Boeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.