Wie gaat verzekeraars aanspreken op gedrag (column BNR 7 maart 2014)

Vorige week nam Kamerlid Jan de Wit van de SP afscheid. Ik ben niet van zijn partij, maar heb met bewondering gekeken naar zijn voorzitterschap van de Parlementaire Enquetecommissie Financieel Stelsel in 2012. Het was geen eenvoudige klus om als niet-experts -en daar was bewust voor gekozen!- de waarheid over oorzaken van de financiele crisis te ontfutselen aan personen die vaak al jaren werkzaam waren bij banken, verzekeraars, overheid of toezichthouders. Bij zijn afscheid benadrukte de Wit nog eens dat er nog niet genoeg is gedaan met zijn aanbevelingen. Hij zal niet de eerste en niet de laatste commissievoorzitter zijn die dit verzucht.

Je vraagt je soms echt af met welk doel commissies in het leven worden geroepen. Ik verbaas mij vaak over de samenstelling van de commissies. Niet zelden kunnen de eindconclusies al op voorhand worden opgeschreven. Denk nog maar eens aan die Commissie Structuur Nederlandse Banken, onder leiding van Wijffels. Het was een slap compromis met nauwelijks een vergezicht op hoe het Nederlandse bankenlandschap er uit zou moeten zien. Stuitend is dat sommige commissieleden, ik doel hier op professor Boot, maar ook Wijffels, later in de media verkondigen dat ze het eigenlijk allemaal anders hadden willen zien.

En nu is daar ook de Commissie Verzekeraars. En weer sta ik met mijn oren te klapperen als ik naar de commissieleden kijk. Twee hoogleraren, beiden gespecialiseerd in marktrisico’s, een ex-lid van de Raad van Bestuur van een verzekeraar en een fiscalist. De vier heren kunnen zeker oordelen over ‘het spreiden en beheersbaar maken van risico’s’ en, neem ik maar aan, over de rol van verzekeraars bij pensioen en eigen huis. Maar in het mandaat staat ook dat de commissie zich moet uitspreken over gedragsnormen en de zorgplicht van verzekeraars.

Wie vertegenwoordigt de klant in de commissie? Wie gaat de verzekeraars aanspreken op hun gedrag? Het ex-bestuurslid van Aegon, Streppel? De Consumentenbond maakte zich zorgen over de afwikkeling van de vele tienduizenden woekerpolissen. Eind 2013 werd bekend dat Aegon Koersplan-bezitters moet gaan compenseren en Nationale Nederlanden verloor een cruciale zaak over verborgen kosten bij het KIFID.

Verzekeraars moeten het vertrouwen terugwinnen van de klant. Deze commissie gaat dat niet doen. Dat moeten verzekeraars zelf doen door de moed te hebben de woekerpolis eindelijk eens op te lossen en vol in te zetten op transparantie van kosten en rendementen. En al helemaal niet door af te geven op de banken zoals De Amersfoortse, onderdeel van ASR, doet in een paginagrote advertentie.

Echt, verzekeraars, dat recht van spreken hebben jullie verloren.

 

 

 

 

 

Lees ook:DSB en hoge commissies op koopsommen
Lees ook:Commissie DSB: waarom niet een vertegenwoordiger van consument opnemen?
Lees ook:RADAR ontdekt nu ook dat ‘woekerpolis’ nog niet voorbij is
Lees ook:Bittere champagne voor tussenpersonen (BNR column 12 november 2012)
Lees ook:Lachen zeg, verzekeraars gaan klantgericht verzekeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.