geen geloof meer in het merk ABNAmro

Ondanks dat de nieuwe eigenaren hebben beloofd dat de merknaam ABNAmro nog blijft bestaan, geloven de meeste lezers van bank.blog.nl er niet in; De Poll laat zien dat 15% denkt dat ABNamro nog dit jaar verdwijnt, en ruim 42% denkt dat deze volgend jaar uit het straatbeeld weg is.

De overige 42% denkt dat Fortis woord houdt en ABNAmro laat bestaan.  

Ik gaf eerder al aan dat ik meer onderscheid zie in de merken ING en Postbank dan in Fortis en ABNAmro; en dat ik dus geen noodzaak zie in de (merk)fusie van de Leeuwtjes, waarbij de overlap tussen Fortis en ABNAmro in klantsegment toch wel een duidelijke is.

Of zal Fortis echt zo stoer zijn en zijn eigen naam opgeven ten gunste van de (momenteel sterkere naam) ABNAmro?? ik betwijfel het…

 

Lees ook:Waarom geld blijven pompen in een verdwijnend merk??
Lees ook:Postbank in de autoverzekeringen via ‘grootste flitspaal ter wereld’
Lees ook:Postbank blijft doorgaan met promo- Financial gaming
Lees ook:Nog even en de naam Fortis is echt uit Europa verdwenen
Lees ook:Ex-topmannen Fortis en ABN AMRO tegen voorgenomen fusie

5 reacties op “geen geloof meer in het merk ABNAmro

  1. Evert

    hoeveel lezers hebben de poll ingevuld?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Marcondes

    Zakelijk gezien is het gewoon slim om de naam ABN AMRO te handhaven. Een bank is alleen iets waard als de klanten blijven. Fortis gaat die naam dus gewoon handhaven. Sterker nog: ook de Fortis-kantoren worden omgedoopt. Een bovendien, beloofd is beloofd.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Patrick

    @marcondes:
    ik ben niet onverdeeld overtuigd van het feit dat het ‘gewoon slim’ is om de naam ABNAmro te handhaven:

    JA: de naam ABNAMro is een zeer sterk merk met klantvertrouwen, MAAR handhaven van twee merken is ook een dure proces- en marketingkwestie; zeker wanneer beide merken dezelfde doelgroep hebben.
    En ‘beloofd is beloofd’ klinkt heel nobel naar je mdw en klanten toe, maar wanneer aandeelhouders het daar niet mee eens zijn (en gewoon meer winst willen zien) heb je ook een belofte aan hen waar te maken die (Zoals de case ABNAmro ons leert) onverwachtse resultaten kan opleveren.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Marcondes

    Met aandeelhouders valt niet te spotten, zeker niet als ze uit de VS of UK komen. Op dat punt zijn we het eens. Dat meer merken in de lucht houden meer geld kost dan het voeren van één merk onderschrijf ik ook. Maar dit is een speciaal geval. ABN staat denk ik bijna altijd wel op de shortlist van consumenten die een bankproduct zoeken. Vaker dan Fortis in elk geval. En je loopt het risico miljoenen ABN-klanten te frustreren door het emotioneel geladen en als zeer Nederlands ervaren ABN te snel om te toveren in het onbeschreven blad Fortis. Moet je kijken wat dat voor je winst per aandeel doet. Als ik een educated guess moest doen zou ik zeggen: Fortis handhaaft het merk ABN AMRO op de particuliere markt zeker voor de komende drie tot vijf jaar.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Car Leers

    Bankiers zijn rukkers.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.