Creditcards zijn levensgevaarlijk: consumenten moeten zelf opletten

In mijn blog van gisteren besprak ik de ’3x kloppen’ campagne van de NVB. Naar mijn mening is elke vorm van voorlichting uitstekend, maar niet voldoende. Gisteren werd ook bekend dat in de VS maar liefst de gegevens van 130 miljoen creditcards/bankpassen zijn gekraakt en het FD van vandaag doet verslag van een ‘hacker festival’. Voor de doorsnee-bankconsument alarmerende berichten. Wat te doen?

De discussie over de veiligheid van creditcards en bankpassen is niet nieuw. Op verschillende plaatsen is gewaarschuwd dat met name creditcards erg eenvoudig te kraken zijn. Ik denk dat wij als consument zullen moeten leven met het feit dat dit verschijnsel niet zal verdwijnen. Elke keer als de beveiliging op kaarten wordt verhoogd, bijvoorbeeld door introductie van een chip op de kaart, dan zullen kwaadwilligen op zoek gaan naar het lek in de chip (zie bijgaand bericht).

Wat te doen? naar mijn mening zullen consumenten zelf zeer alert moeten gaan worden en feitelijk voortdurend de financiele huishouding in de gaten moeten houden (zoals mensen vroeger zeer vaak even in de fysieke portefeuille keken).

In mijn blog van gisteren wees ik op de mooie service van ABN AMRO die consumenten in staat stellen om bij in principe elke mutatie op de rekening een sms/e-mail te ontvangen, zodat direct gecontroleerd kan worden of dit een juiste betaling is geweest.

Voorts zou ik consumenten willen oproepen de creditcard weinig te gebruiken en vooral betalingen te doen via de ‘pinpas’. Immers, betalingen via de pinpas worden direct van de rekening afgeboekt, terwijl betalingen via de creditcard in veel gevallen 1 x per maand worden afgeboekt (en dan kan je te laat zijn). Voor betalingen op internet is vaak een creditcard de enige mogelijkheid. Mijn voorstel is om voor dit soort betalingen een aparte kaart te gebruiken met een saldo precies voldoende voor de betaling (en geen debetstand toe te staan op de kaart).

Financiele consumenten zullen moeten leven met het feit dat zij zelf ook verantwoordelijkheid dragen. Zeer regelmatig de virtuele portefeuille raadplegen is een harde noodzaak geworden.

Lees ook:3x kloppen bij gebruik creditcard
Lees ook:Een creditcard waar je ook video’s op kunt kijken
Lees ook:Next Generation Creditcards in Frankrijk
Lees ook:Contactloos betalen met Payter onveilig?
Lees ook:consumenten moeten allemaal aan de plastic kaart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.