RABO trekt stekker uit online MKB-bank Bizner

begravenisTreurig nieuws. RABO heeft de online bank voor het MKB opgedoekt en alle klanten overgeboekt naar de RABO bank.

RABO geeft als reden voor het stoppen met Bizner dat de online bank geen toegevoegde waarde meer heeft ten opzichte van de RABO, waarbij met name gesteld werd dat de klant behoefte zou hebben aan persoonlijk contact met een adviseur. Ik denk dat dat niet de werkelijke oorzaak is.

Het Bizner-concept is geent op het Alex-concept. RABO kocht destijds Alex om puur defensieve redenen. RABO zag zichzelf als het slagschip en om dit merk heen mochten snelle bootjes varen die klanten die van het slagschip afvielen, mochten oppikken. Een zeer valide reden. Alex werd vervolgens weer van de hand gedaan toen het kleine bootje zo succesvol werd dat het ver voor het slagschip ging varen en een gevaar werd. Dat lijkt bij Bizner niet het geval te zijn.

Ik vermoed dat kredietcrisis er toe heeft bijgedragen dat het Bizner-concept aan waarde verloor en dat de winstgevendheid onder druk stond. Krediet krijgen zonder een businessplan (dat was een van de slogans) is gedurende een recessie een gevaarlijk idee.

Het verdwijnen van Bizner is wel heel jammer. Zoals een briefschrijver in het FD van 22 maart (zie hier link) opmerkt had Bizner een aantal eigenschappen die niet terug te vinden zijn op de internetsite van RABO. Ik denk dat veel ondernemers helemaal niet zitten te wachten op een persoonlijk gesprek met een adviseur en dat dit nog altijd heel goed online kan (kost ook veel minder tijd en is goedkoper).

Zoals zo vaak biedt de teloorgang van Bizner wel kansen voor nieuwe bankiers/ondernemers. De klanten zijn er, nu nog de bank.

Lees ook:Veilig bankieren met onveilige klanten
Lees ook:Transparantie niet omdat het moet maar omdat je ermee wint
Lees ook:ingezonden brief FD: pleidooi voor kleinere banken
Lees ook:Vermogensbank Alex neemt nieuwe stap in ‘community’ denken
Lees ook:Tarivering uit angst (BNR column van 25 februari 2013)

5 reacties op “RABO trekt stekker uit online MKB-bank Bizner

  1. Rene Loman

    Peter, correctie op intro: Bizner blijft dienstverlening aan Biznerklanten in elk geval tot eind 2011 voortzetten om de continuïteit van hun bedrijven te waarborgen. Ook zijn klanten niet overgeboekt: Klanten van Bizner worden voor eind maart persoonlijk geïnformeerd over de mogelijkheid om met hun bankzaken over te stappen naar de Rabobank. Ze kiezen dus zelf. Rest laat ik uiteraard aan jou. > René Loman, woordvoerder Rabobank

      /   Beantwoorden  / 
    1. Swentibold

      Ben door Bizner bank bij gerechtsdeurwaarder terecht gekomen.
      Naar nu blijkt ben ik volgens deze dubbel rente aan het betalen.
      Dit mag toch zeker niet de bedoeling zijn?

        /   Beantwoorden  / 
  2. Peter Verhaar

    bedankt voor de aanvulling; dat klanten de keuze krijgen is natuurlijk een goede zaak, nu maar hopen dat ze op de RABO site aan hun trekken komen; er is nl. geen alternatief

    blijf het jammer vinden dat RABO gestopt is met Bizner (ook al is dat pas in 2011)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jan Woudstra

    Ik vind het jammer dat Bizner wordt opgedoekt. Ik ben vanaf het begin klant bij Bizner, met 2 zakelijke rekeningen, en het bevalt me prima. Ik zit niet te wachten op meer persoonlijk contact, daar heb ik helemaal geen tijd voor.
    De redenering van de Rabobank past vooral goed in hun eigen denktrant, maar sluit niet aan bij de behoefte van klanten. Dit geeft maar weer eens aan dat banken helemaal niet in staat zijn om klantgericht te werken. Er zijn op dit moment geen goede alternatieven, maar wat niet is kan nog komen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. W. Aarts

    Ik ben klant geworden bij Bizner vanaf het begin, juist omdat ik geen telefoontjes, brieven vragenlijsten e.d. wil ontvangen. Bizner deed voor mij precies wat het moest doen (alleen miste ik het betalen met Ideal) tegen een schappelijke prijs. In het begin gaven ze ook nog een goede rente op de spaarrekening. Vooral het mechanisme Bizflow vond ik geweldig. Als er een goede Bizner opvolger komt ben ik meteen weer klant.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.