Bank met hoge naamsbekendheid en vertrouwen is favoriet bij spaarders: terecht?

Onderzoek van bureau WUA!, onderdeel van Effectory, heeft uitgewezen dat bij het internetsparen ING de favoriet is. 282 respondenten moesten een fictief bedrag van 17.000 euro storten op een nieuw te openen internetspaarrekening. ING scoorde een 6,8. Vertrouwen en naamsbekendheid waren de twee belangrijkste criteria, aldus het bureau. RABO, toch de enige triple AAA bank en ook een bank met hoge naamsbekendheid kwam tot een 5,6. De gebruiksvriendelijkheid liet daar iets te wensen over.

De hoogte van de rente zou een ondergeschikte rol spelen. Een opvallende conclusie, want vorige week klaagde Van Lanschot nog over de veel te hoge rentevergoedingen die met name banken met enige vorm van staatssteun zouden geven (zie blog van 12 augustus). Naar mijn mening illustreert het onderzoek vooral dat de Nederlandse consument inderdaad te weinig financiele kennis heeft, zoals Platform CentiQ vorig week heeft gepubliceerd.In onderstaande tabel de scores van de verschillende banken.

Organisatie
Web Performance Score
1.  ING.nl 6,8
2.  SNSBank.nl 6,3
3.  ASNBank.nl 6,1
4.  ABNAMRO.nl 5,7
5.  Rabobank.nl 5,6
6.  AEGONBank.nl 5,3
7.  AEGON.nl 5,3
8.  DSBBank.nl 5,2
9.  OHRA.nl 5,0
10. MoneYou.nl 4,9
11. REAAL.nl 4,4
12. NIBCDirect.nl 4,2
13. NationaalSpaarfonds.nl 3,9
14. MoneyMagazine.nl 3,6

Natuurlijk spelen naamsbekendheid, vertrouwen en de gebruikersvriendelijkheid van de website een rol. Helaas denk ik dat hier ook meespeelt dat geld een ‘low interest’ product is en dat kennis van financien op een laag peil staat in Nederland. Nederlanders hebben waarschijnlijk geen zin om zich te verdiepen in de materie. Gevolg: ongelukken (zie Icesave) en banken die heel, heel veel geld verdienen over rug van consument.

Zo geeft MoneYou, op slechts nr. 10, 100% onderdeel van ABN AMRO, een bank die voor 100% in handen van de overheid is, de hoogste rente, terwijl ING niet eens in de top 10 van banken met hoogste rentes voorkomt. Ook RABO biedt een relatief lage rente.

Veel belangrijker is dat consumenten, ondanks alle publiciteit rondom het deposito-garantiesysteem (DGS), niet snappen wat het DGS inhoudt. Bij alle banken wordt een bedrag van 17.000 volledig door de overheid gegarandeerd (voor 17.000 hoeft geen en/of rekening te worden geopend en zelfs als minister Bos het garantiebedrag weer terugbrengt naar oude niveau van 20.000 is 17.000 een veilig bedrag). En bij Icesave stappen consument massaal in, terwijl nu juist daar de eerste 20.000 niet waren gegarandeerd.

Banken die veel reclame maken zijn blijkbaar populair en kunnen bij de consument een gevoel van veiligheid oproepen. Dat is jammer, juist in deze tijd waarin de spaarrentes snel dalen en elk procentje erg interessant is of zou moeten zijn, moeten consumenten zich juist wel goed informeren en niet afgaan op hun gevoel of op de marketingcampagnes van de banken.

Lees ook:Heb ik garantie op mijn spaargeld?
Lees ook:DNB of AFM hadden consument beter moeten informeren in Icesave-affaire
Lees ook:discussie over nieuwe opzet deposito-garantiesysteem
Lees ook:NVB voorman Staal snapt het nog steeds niet
Lees ook:Per 1 november wijziging Algemene Voorwaarden banken: belangrijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.