Maar weer eens een waarschuwing en advies bij fraude bankrekening

In dagblad de Pers staat verhaal van iemand wiens bankrekening was geplunderd met een pinpas, terwijl de betrokkene op vakantie was. Zie hier de link: http://www.depers.nl/UserFiles/File/De_Pers_dinsdag_11_januari_2011.pdf (pagina 6 en 7).

Het is overigens frappant dat de ING, zoals zoveel andere banken,  stelt dat de wijze waarop de betrokkenen is behandeld (de zaak werd weer eens gebagatelliseerd) een uitzondering is. Wanneer houden banken daarmee eens op. Geef de fout toe en ga een oplossing zoeken.

Er is een goede oplossing en iedereen zou dit moeten doen. Een aantal banken stellen de klant in staat om van elke mutatie (hoogte zelf in te stellen) een email te ontvangen. Tegenwoordig hebben veel mensen een ‘smart-phone’ en dus kan iedereen die email direct ontvangen. Je ziet dan direct dat een bepaalde mutatie niet van jou is en je kunt direct de rekening blokkeren.

Ik doe dit vanaf elke bedrag van 50 euro.

Ik zou zeggen: Doen

p.s. het is jammer dat de ABN AMRO nog een bedrag van 0,05 cent vraagt voor de email; dit zou gratis moeten zijn

Lees ook:Creditcards zijn levensgevaarlijk: consumenten moeten zelf opletten
Lees ook:Campagne 3x kloppen van banken is goed, maar niet voldoende
Lees ook:ABN AMRO vindt 3 miljard extra eigen vermogen (maar niet heus)
Lees ook:Bij provisie gaat het eerst om begrijpelijkheid en keuzevrijheid, daarna over hoogte en vorm
Lees ook:Mijn visie op nieuwe deposito-garantiesysteem: AFSCHAFFEN

6 reacties op “Maar weer eens een waarschuwing en advies bij fraude bankrekening

  1. Pieter

    Bij SNS Bank was een aantal maanden geleden in ieder geval saldo- en tranactie attentie naar email gratis. Ik weet niet of het nu nog het geval is. Maar goed, het toont aan dat het best wel mogelijk is.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Joop

    Goed dat tegenwoordig iedereen zijn mening laat horen. Maar probeer het wel bij de feiten te houden en je niet te sterk te laten leiden door gevoelens. Want 1 op vakantie zet niemand het internet op zijn mobiel aan. 2 als je een mail krijgt ben je het geld al kwijt en 3 hoe groot is de acceptatiegraad onder klanten? Zolang bij het overgrote deel van de klanten gebruiksgemak boven veiligheid staat zal je altijd een risico blijven lopen om het slachtoffer van fraude te worden

      /   Beantwoorden  / 
  3. Peter Verhaar

    feiten? en hoezo goed dat tegenwoordig iedereen zijn mening kan laten horen?

    Iedereen kan zijn internet aanzetten op zijn mobiel, ook in buitenland, via http://www.droam.nl zijn de roamingkosten verwaarloosbaar, , u heeft blijkbaar de feiten niet goed op een rijtje, maar zelfs dan, het is de prijs voor veiligheid.

    Klopt, je bent je geld voor die ene transactie kwijt, maar je kan wel direct actie ondernemen!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Joop

      Goed, dat weet jij en dat weet ik, maar wat is de kans dat een een gemiddelde smartphone gebruiken die mogelijkheid kent voor de roamingskosten? En ik mag toch ook hopen dat de banken opzoek zijn naar een proactieve oplossing en geen reactieve?!

        /   Beantwoorden  / 
    1. Joop

      Het is gewoon niet mogelijk om te komen tot 100% veiligheid en alle partijen tevreden te stellen. Men is beperkt tot het opwerpen van drempels om het aantal incidenten zo laag mogelijk te houden en de fraude zo moeilijk mogelijk uitvoerbaar te maken.

      Ik vindt het daarom ook altijd heel jammer dat er zo fel wordt gereageerd wanneer mensen het slachtoffer worden van fraude. 1 de klant krijgt in 99,99% van de gevallen de fraude vergoed en 2 in een groot aantal gevallen heeft de klant/slachtoffer zelf bijgedragen aan de fraude door makkelijk om te springen met persoonlijke gegevens.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.