Hoe het Internetfonds van Postbank maar blijft zakken.

Hoewel heel veel internetbedrijven en -fondsen na de bekende uiteenbarsting van de InternetZeepbel allang weer zijn opgekrabbeld blijft het Internetfonds van de Postbank maar zakken.

Een analyse van collega blogger Hans Netten.

Banken doen ons graag geloven dat beleggen op de lange termijn een leuk rendement oplevert. Zo publiceert de Postbank op dit moment op haar website een indrukwekkende grafiek waarin het Postbank Internetfonds de afgelopen 5 jaar een rendement van bijna 40% toont. Maar laat u niet in de maling nemen. Het Postbank Internetfonds is een van de slechtst presterende fondsen van Nederland. De afgelopen 7 jaar zakte dit fonds van 90 naar 7 Euro. Een verlies van ruim 92 procent!

 

In 1999 introduceerde de Postbank het gloednieuwe Internetfonds. De Postbank had ontdekt dat er zoiets bestond als het Internet en dat daar in grote delen van de wereld veel geld mee werd verdiend. Echter, al jaren lang waren de koersen van Internet gerelateerde ondernemingen buiten proporties gestegen. Toch dacht de Postbank dat het een goed moment was om het Internetfonds naar de beurs te brengen.

Het fonds werd op 5 september 1999 voor een koers van 25 Euro op de Amsterdamse beurs geintroduceerd. De koers van het fonds explodeert het volgende jaar tot 90 Euro. Dan vindt er op de internationale beursen een ramp plaats die sindsdien bekend staat als het barsten van de Internet zeepbel. De koersen van vrijwel alle aan informatietechnologie gerelateerde fondsen donderen volledig in elkaar. Zo ook het Postbank Internetfonds.

Wanneer het fonds ten opzichte van haar hoogtepunt is gehalveerd stuurt de Postbank een brief naar haar beleggende klanten. De waarde van beleggingen kan fluctueren, sust de Postbank. Dit soort extreme dalingen zijn maar tijdelijk. Wij van de Postbank raden u daarom aan uw beleggingsfondsen vooral niet te verkopen. Daarna stort de koers van het Postbank Internetfonds nog verder in.

De introductiekoers van 25 Euro wordt maar eventjes vastgehouden. Dan is het hek van de dam en zakt het Postbank Internetfonds naar een ongekende diepte van slechts 3,5 Euro. Klanten die dit fonds tijdens de introductie hebben gekocht en het advies van de Postbank hebben opgevolgd incasseren op dat moment een verlies van 86%. Klanten die het fonds op haar hoogste koers hebben gekocht pakken maar liefst 96% verlies. De Postbank heeft lef want zij durft haar klanten voor deze prestatie ieder jaar maar liefst 1,4% beheerkosten in rekening te brengen.

Sinds haar dieptepunt probeert het Postbank Internetfonds uit het dal te klimmen maar het kwam niet meer goed. Op het moment dat ik dit schrijf is het Postbank Internetfonds meer dan 8 jaar oud en slechts 6,79 Euro per aandeel waard. Ten opzichte van de introductiekoers staat het Postbank Internetfonds daarmee op meer dan 72% verlies. Maar niet getreurd. De Postbank heeft ons immers beloofd dat beleggen op de lange termijn een mooi rendement oplevert. Dus misschien hebben uw kleinkinderen daar ooit nog plezier van.

Een analyse van collega blogger Hans Netten.

Lees ook:Lijstje: afboekingen op subprime-hypotheken in 2007
Lees ook:Fortis speelbal van de beurs
Lees ook:Holland Fonds van RABO en Delta Lloyd niet meer dan vlagvertoon
Lees ook:Postbank verdwijnt (als eerste uit Albert Heijn)
Lees ook:Postbank naait klanten op alle fronten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.