Postbank naait klanten op alle fronten

Mijn collega blogte gisteren al dat Postbank haar (internet)spaarrekeninghouders met een belachelijk lage rente het bos in stuurt. Maar op alle fronten is de Postbank aan het graaien, ten kosten van haar klanten.

We openen de bewijsvoering met ten eerste:

De Volkskrant maakte het overzichtje van belachelijk lage rentes: 

Plusrekening: eind vorig jaar 0,75 procent, (2 procent lager dan toenmalige marktgemiddelde. In januari van dit jaar is dit tarief opnieuw verlaagd, naar 0,5 procent.


Op Kapitaalrekeningen, betaalde de Postbank in 2006 een rente van 1,5 procent. Inmiddels is dat percentage verlaagd tot 1,1 procent. Op de internationale geldmarkten stijgt de rente sinds anderhalf jaar.

De internetspaarrekening, bij zijn introductie in 2001 nog voorzien van ‘stunttarieven’, levert nu nog 2,5 procent op, terwijl er momenteel elders meer dan eens 4 procent of meer wordt betaald.

De Telegraaf leert ons vandaag dat ook het MKB niet wordt gespaard (woordgrapje); eerst nog gelokt met allerlei gratis Transactiepakketten; dit wordt vanaf nu afgestraft met diverse Prepaid-pakketten, met een einde-maand-tegoed-kwijt-garantie (naast de boven-je-pakket-méérprijs-opslag)

Vervolgens laat de Postbank (net als de meeste banken trouwens) je tegenwoordig betalen voor je Betaalpas. Wat achterbaks is, is dat Postbank de schuld hiervan bij Europese wetgeving legt (SEPA) terwijl deze niks zegt over kosten doorvertalen aan klanten. 

En als je dan je betalingen wil checken op mijnpostbank.nl kan dat niet, omdat het er weer eens uitligt en we het ondertussen wel interNIETbankieren kunnen noemen.

Tenslotte een hele mooie (overigens theoretische) manier waarop de Postbank in een cirkel-redenatie-never-ending-afschriften-cyclus zichzelf rijk rekent, door  je te laten betalen voor de afschriften van de betaling van je afschriften (ja; lees die zin maar een paar keer!!)

Heb jij nog meer voorbeelden waarom de Postbank zuigt: laat ze achter in de comments!!

Lees ook:Mannen betalen liefst met Pin, Vrouwen cash
Lees ook:Hoe het Internetfonds van Postbank maar blijft zakken.
Lees ook:ING beticht van ‘oneerlijke handelspraktijk’
Lees ook:Postbank internetbankieren ALWEER uit de lucht
Lees ook:winst Icesave-moeder minder, maar klantenbase breder

12 reacties op “Postbank naait klanten op alle fronten

  1. Robert Mclean

    …dus wat is precies het nieuws, de openbaring, of het advies? of zijn we gewoon geluid aan het maken over iets wat we al wisten?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Michael

    Dat van die Postbankrente was me al eerder opgevallen en ben ik niet ingetuind gelukkig, maar wel in hun prive pensioen (lijfrenteverzekering). wat aan dat bedrag aan ”winst” de laatste vele jaren is toegevoegd is gewoon meer dan schandalig weinig. als ik dat ooit geweten had toen ik er aan begon… en ik kan het niet opzeggen, schiet je ook geen fluit mee op. dus afwachten maar.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Juul

    Erg naief dat mensen nu pas hun ogen openen. Iedereen weet toch dat 2,6% rente of ietjes meer, erg laag is. Er zijn diverse sites met goede overzichten van spaarrentestanden, bijv.: http://www.mistermoney.nl of http://www.e-rente.nl

      /   Beantwoorden  / 
  4. Michael

    Kranten melden vanochtend dat heel wat Postbankspaarders wakker zijn geworden en weglopen, mede op advies van de Consumentenbond. Beter laat dan nooit.
    Enfin, de Postbank wordt ING, misschien zijn de tarieven daar, niet toevallig wellicht, beter…

      /   Beantwoorden  / 
  5. Juul

    Alle spaarders moeten kiezen voor een hoge rentes op hun spaargeld. Je hebt een keus je verdient zelf extra aan jouw geld of de bank gaatr dat doen

      /   Beantwoorden  / 
  6. Michael

    @Juul: leuke spaarrentes op jouw site, maar wel van -voor mij in ieder geval- totaal onbekende kredietinstellingen, op DSB Bank na, maar die staat dan ook onderaan…

      /   Beantwoorden  / 
  7. Patrick

    Kennelijk is Alleen een hoge rente(zelfs op de Consumptief kredietmarkt)nog niet voldoende; de keus voor een spaarrekening wordt kennelijk toch nog erg beinvloed door Vertrouwen, gemak en bekendheid.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Hans

    Hallo Patrick,

    Bedankt voor je verwijzing naar mijn artikel op http://www.hansnetten.com/tja-van-die-dingen/postbank-brengt-afschriften-eindeloos-in-rekening.html/.

    Ik wil benadrukken dat mijn artikel geen theoretisch voorbeeld is! Ik beschik echt over een zakelijke girorekening waarbij de Postbank mij ieder kwartaal een afschrift stuurt waarop alleen maar de kosten in rekening worden gebracht van het vorige afschrift waarop alleen maar kosten in rekening worden gebracht van het vorige afschrift … (enzovoort). Geen theorie dus maar echte praktijk!

    Hans

      /   Beantwoorden  / 
  9. johan

    Nu vinden jullie dit naaierij he moeten jullie dit eens goed lezen.

    Wij zijn nu al ons ganse leven bij de postbank maar hebben sinds 1 jaar internetbankieren.

    Nu hebben we iedere dag pagina’s uitgeprint met het rekening overzicht en zijn hier mee naar een paar advocaten gegaan die hier niet in mee zee willen gaan betrefd BANG BANG BANG voor de overheids redenen met samenwerking postbank.

    Waarom wij advocaten hebben proberen in te schakelen???????????.

    Er verdwijnt zonder dat u merkt en niets in de gaten heefd geld van af en hebben hier van bewijs we keken er raar van op toen we alles na rekenden we in een half jaar tijd bijna 460,- euro weg was en niet bij de afschrijvingen stonden (hebben alles 3 keer na getelt) nu het laatste half jaar hadden we alles uitgeprint en tot onze verbazing missen we bijna iedere maand tussen de 30 en 80 euro waar geen bewijs van is bij afschrijvingen.

    Ra ra hoe kan dat zelfs bij familie leden en vrienden is dit het zelfde geval toen wij het hun vertelden.

    We werken ons beiden kapot met nog eens 2 kinderen te onderhouden wat eigenlijk niet meer te betalen is tegenwoordig met die euro’s.

    mvg johan

      /   Beantwoorden  / 
  10. Patrick

    Johan,

    Door afronding kan ik me een verschil van een paar cent nog wel voorstellen, een verschil van 460 euro is schandalig.
    Ik ben dan wel geen advocaat, maar als je me bewijzen stuurt wil ik best kijken of ik je hier in kan ondersteunen.

    [email protected]

      /   Beantwoorden  / 
  11. Hans

    Hallo Patrick,

    Zie mijn artikel over het Postbank Internetfonds op

    http://www.hansnetten.com/

    Ik heb stellig de indruk dat er geen fluit klopt van het rendement van sommige Postbank beleggingsfondsen. De koersen van de grote Internetbedrijven laten al jaren reusachtige stijgingen zien. Veel koersen zijn al weer hoger dan vóór 2001. Waarom staat het Postbank Internetfonds dan sinds zijn introductie op 72% verlies?

    Groeten,

    Hans

      /   Beantwoorden  / 
  12. TR

    De Europese Commissie heeft in 2001 een Europese regel uitgevaardigd waarbij betalingen binnen de EU gratis zouden worden.
    De bedoewling is dus dat alle betalingen binnen de EU gratis zijn. Wat doet de Postbank met deze regelgeving? Ze ontwerpen eerst een systeem Eurogiro waarbij fors betaald moet worden (minimaal 10 Euro per transactie). Om zgn. tegemoet te komen aan de Europse regels hebben ze ook nog het gratis systeem, dit heet Eurogiro basis.
    Dan dien je op speciale overschrijvingskaarten te betalen in Euro’s (ook naar niet Euro landen!), je vult het IBAN en BIC nummer van de begunstigde in en betaalt volgens SHA (shared costs).
    Nu dient het door de Postbank berekende tarief gelijk te zijn aan het tarief van een binnenlandse overschrijving. Via list en bedrog voert de Postbank dikwijls de Eurogiro basis betalingen niet als zodanig uit. Ze lezen zgn. een M als H en veranderen het nummer dan handmatig (zeggen zij!). Feit is bij alle binnenlandse betalingen waarbij nummer en begunstigde noet overeen stemmen komt de betalingsopdracht terug.
    Alleen bij Eurogiro basis betalingen verandert de Postbank echt foutieve nummers of zgn. foutieve nummers zelf, maar dat kost je dan wel 10 Euro. Dit doen ze in minstens 10% van alle Eurogiro basis betalingen. Ze dienen gewoon met hun tengels van betalingsopdrachten af te blijven en als een nummer niet klopt de opdracht retour te zenden. De Postbank is een mafiabedrijf geleid door oplichters.
    Stop dat soort praktijken dieventuig van de Postbank.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.