banken willen toegang tot ‘burgerservicenummer’ systeem: pro’s en contra’s

In het kwartaalblad van NVB (de Nederlandse Vereniging van banken), de Bankwereld, staat een reportage over een item dat vrij technisch overkomt, maar grote gevolgen kan hebben voor de privacy van mensen. Het betreft het feit dat banken toegang willen hebben tot het systeem van het Burgerservicenummer (BSN). De Metro van 6 augustus opende met het bericht en de politiek, bij monde van D’66 voorman Pechtold, reageerde als door een wesp gestoken.

Waar gaat het over? Banken zijn bij wet gebonden klanten op een deugelijke manier te identificeren. In dat verband spreekt NVB-voorzitter Staal over de “poortwachtersfunctie van de banken”. Het BSN, de voorloper was het bekende SOFI-nummer, is dan ook volledig in de administraties van banken opgenomen. Het BSN staat gewoon op een paspoort of rijbewijs en ik denk dat geen klant er een probleem inziet om het nummer te vermelden bij het openen van een rekening (zie ook de blog van Peter Keur).

In het artikel in de Bankwereld komen echter geheel andere argumenten naar voren, die naar mijn mening veel minder valide zijn.

In de eerste plaats is het systeem van BSN bedoeld voor het onderling communiceren van overheidsinstanties. De overheid mag dan beroep doen op bankwezen voor bepaalde taken, banken zijn niet democratisch gekozen en hebben een uitgesproken winstoogmerk. Toegang tot het systeem is dan een brug te ver.

De banken geven verder als argument dat zij graag de juiste adresgegevens wil hebben. Dat is te begrijpen, maar (1) dat is een zaak voor de banken zelf, er zijn meer bedrijven die graag juiste adresgegevens willen, denk aan Telecombedrijven, (2) het BSN systeem levert ook niet de juiste adresgegevens, omdat de gemeenten deze data niet goed controleren. Overigens zijn klanten verplicht juiste adresgegevens te verstrekken.

De banken geven aan dat ‘het nodig is om een correct totaalbeeld van de financiele positie van de klant te hebben’. dat lijkt mij ook, maar daarvoor hoeven de banken geen toegang tot een overheidssysteem, maar dienen zij te investeren in ICT om dit totaalbeeld van de klant te verkrijgen. En als banken de klant en haar productbehoeften primair gaan stellen en de banken weer het vertrouwen van de consument hebben verworven, dan zal de klant op haar beurt graag meer prive-informatie ter beschikking stellen.

Lees ook:Tegenreactie: Mobiel bankieren WEL populair
Lees ook:Discussie over beloning van tussenpersonen: waarom is antwoord minister zo schimmig?
Lees ook:Toegang VS tot Europese bankgegevens niet in achterafkamertjes goedkeuren
Lees ook:Vanaf vandaag: handel in FTI tot 22.00 uur
Lees ook:Handel in FTI (futures op AEX) per 1 juli tot 22.00 uur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.