Lachen zeg, verzekeraars gaan klantgericht verzekeren

keurmerk verzekerenIk denk dat het ongeveer zo moet zijn gegaan.

De directeur van de lobbygroep van de verzekeraars, het Verbond van Verzekeraars, door verzekeraars liefkozend ‘Het Verbond’ genoemd, wordt in paniek gebeld door de CEO’s van Nationale Nederlanden, AEGON, ASR, Eureko, Delta Lloyd met boodschap  ” het gaat helemaal niet goed met ons imago;  klanten beginnen onze woekerproducten door te krijgen en de media, zoals die bloedhond Hertsenberg van RADAR, ruiken bloed;  ik kan op geen feestje meer verschijnen, en dan dat gezeur over die paar rottige miljardjes staatssteun;  we moeten er echt iets aan gaan doen, anders moet ik nog gewoon mijn hoofdkantoor verplaatsen “.

En wat doe je dan? We gaan ‘brainstormen’, paar consultants raadplegen, PR bureau erbij, muren volplakken met ‘geeltjes’  en dan roept iemand: “eureka, we moeten een keurmerk oprichten”. Goed idee, maar wel natuurlijk volledig onafhankelijk hé. En dan richt je Nederland een stichting op, in dit geval de Stichting Toetsing Verzekeraars , met een heus bestuur en directie. En het keurmerk noem je dan ‘Klantgericht Verzekeren’.

De stichting heeft niet stil gezeten. Na zeven maanden is er een website, een logo en een handboek waarin staat beschreven wat verzekeraars moeten doen om klantgericht te gaan werken. En deze week zijn veel aplomp de eerste keurmerken uitgedeeld. Er hadden zich maar liefst 30 verzekeraars, waaronder alle grote partijen, aangemeld. Dat moet dus een hele klus zijn om al die verzekeraars door de mangel te halen. Maar directeur Rob van Kesteren, jarenlang directeur van het concurrerende Keurmerk Financiele Dienstverlening en dus met recht een keurmerk-expert, heeft de klus geklaard, proficiat!

En wat een succes! Consumenten wisten het natuurlijk al lang, maar nu staat het vast. Maar liefst 25 verzekeraars zijn met vlag en wimpel geslaagd. En dat zullen we weten. De verzekeraars pakken flink uit, ronkende persberichten en eindelijk zien de ‘dode bomen media’ weer eens financiele advertenties, hierr en hierr. Overigens hebben Aegon (eerlijk over van alles en nog wat) en ASR (staatsbedrijf) zich teruggetrokken.

Het is echter een remake van de  ’wij van WC-eend adviseren WC-eend’ (VIDEO!). De stichting wordt betaald door verzekeraars (tussen de 9.200 euro en 50.000 euro). De stichting zit in hetzelfde pand als de initiatiefnemer het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond zit natuurlijk gewoon in het bestuur van de stichting. En het zal wel toeval zijn dat de voorzitter mevrouw van de Burg voor de Commissie de Wit verklaarde dat de schuld van de kredietcrisis echt niet bij de banken en verzekeraars lag. En terwijl de stichting driftig aan het afvinken was, gaf de AMF niet eenmaal, niet tweemaal, maar driemaal een gele kaart aan verzekeraars omdat het klantbelang niet voldoende werd nageleefd.

Maar het Verbond is toch goed bezig hoor. De programmeurs maken overuren. Op de website www.allesoververzekeren.nl kun je een polis-check doen, lachen! Vooral even een paar aandachtspunt aanvinken en dat klikken op ‘mijn aandachtpunten’. Ze moeten daar echt denken dat de klant een verstandelijke handicap heeft. Mocht het u toch niet lukken, dan wel even bellen met een verzekeraar met het keurmerk: telefonisch bereikbaar zijn is namelijk een harde eis; e-mail staat niet in het handboek, het is immers pas 2010.

Eerder verschenen op www.geenstijl.nl (9/10/2010)

Lees ook:KASSA: Verbond van Verzekeraars niet aan 1 tafel met onafhankelijk adviseur!
Lees ook:ingezonden brief in FD (van 1 april) over het woekerpensioen
Lees ook:AEGON krijgt van mij een rode kaart
Lees ook:Verbond van Verzekeraars willen af van provisies: terecht zou ik zeggen
Lees ook:Kapitaalinjectie voor SNS Reaal van Stichting en Staat

3 reacties op “Lachen zeg, verzekeraars gaan klantgericht verzekeren

  1. Ditzo

    Nou het zal tijd worden dat verzekeraars zich een beetje meer klantgericht opstellen. Ik ben nu al een tijd verzekerd bij Ditzo en moet zeggen dat dit erg goed bevalt. Goede service en duidelijke voorwaarde. Ben blij dat ik toen die stap heb gemaakt.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Martin

    Zit allang bij Allevergelijksites en jullie dan ?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.