Een nieuw idee in bankenland: SNS gaat bankkantoren omvormen tot winkels, ach, ach

SNS zegt een primeur te hebben: zij gaan bankkantoren omvormen tot winkels. Hoe is het toch mogelijk dat banken stoffige, achterhaalde concepten altijd weer weten te presenteren als iets unieks.
ABN AMRO heeft al jaren geleden het idee van de ‘bankshop’ geintroduceerd en ook RABO heeft haar kantoren omgevormd tot een soort winkels. Niets nieuws dus, maar in het persbericht wordt gesproken over ‘een geheel nieuw idee in bankenland’. Wat een creativiteit zeg.

De foto’s zijn mooi, er zal kosten nog moeite worden gespaard om de inrichting te verfraaien. Maar zit de doodgewone consument hier op te wachten? Want wat zien we? Rijen folfers met een beeldscherm voor sparen, beleggen, lenen en hypotheken. En natuurlijk de overmijdelijke ‘gastvrouw’. Banken willen niet begrijpen dat geld een ‘low interest’ product is, het moet gewoon werken, meer niet. Mensen gaan niet ‘funshoppen’ in een bank, lees de columns van reclamemaker Eugene Roorda er maar eens op na. De banken hebben de consument, gelukkig en terecht, aan het internetbankieren gebracht. Laat de SNS het duur verdiende geld besteden aan een renovatie van haar verouderde systemen, daar zit de consument op te wachten.

Waarom niet banken omvormen tot koffieshops? ING heeft een poging gedaan in de VS. Onder het genot van een goede koffie, Starbucks?, en een krantje, even snel een betaling doenof even de beurs bekijken.

Wie gaat dat doen?

Lees ook:Robeco maakt het wel heel erg bont
Lees ook:In-store self-service banking
Lees ook:Het kan snel gaan met nieuwe vormen van geld (column BNR 19 mei 2014)
Lees ook:omgekeerd pinnen roept politie
Lees ook:“Uit de doofpot”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.