Op 6 november gaf ik een lezing voor verzekeraars en tussenpersonen (in opdracht van het bedrijf Colimbra) over de rol van de consument als eigen adviseur naar aanleiding van het instellen van het provisieverbod per 1 januari 2013. De titel luidt:
ALLEEN MONDIGE CONSUMENTEN KUNNEN HUN EIGEN ADVISEUR ZIJN
*dat internet, dat wordt nog eens heel groot*
In april van dit jaar gaf ik een interview aan AMWEB. De kop van het artikel luidde “Weet je wat gemakkelijk is? Hypotheekadvies”. Nu weet ik dat de kop van een artikel nogal eens kan afwijken van de tekst in het artikel, niet voor niets worden de koppen bij de kranten door andere journalisten geschreven en altijd op het laatste moment. Goeie koppen geven de kern van de zaak weer, maar maken de pagina’s ook levendig en geven het artikel urgentie. Ik snap dat volledig. Niets menselijks is een journalist vreemd, het gaat ook om de leescijfers en aantal hits op het internet. En niets is verleidelijker voor de geïnterviewde om later zijn beklag te doen over de kop. Ik ga dat niet doen. Het was mijn bedoeling om de verzekeringsbranche een beetje te provoceren…..
Nou, ik heb het geweten. De reacties varieerden van volledige ontkenning tot inhoudelijke noodkreten, maar daalden soms af tot een ontluisterend niveau. Het was duidelijk. Ik trapte de hardwerkende tussenpersoon, die toch al in de hoek zit waar de klappen vallen, hard op de tenen. En ik was niet de enige. Ook Mathijs Bouman kreeg er 27 september op AMWEB van langs. Maar wat wil je ook met een kop als “als we de markt opnieuw uitvinden, dan zou je geen tussenpersoon verzinnen”.
lees hier de hele lezing