Hoge spaarrentes bij nieuwe stabiele toetreders: ICESAVE-ervaringen

UPDATE: ICESAVE GEEFT OPENHEID VAN ZAKEN: WAT WIL JE WETEN?

UPDATE: nu al meer dan 25.000 NL klanten 

Hoewel er volop wordt geadverteerd met hoge spaarrentes en veel transparantie heb ik het idee dat de meeste mensen gewoon een spaarrekening hebben bij hun eigen 'huis'bank.

Die paar procentpuntjes meer wegen toch vaak niet op tegen de extra moeite die het kost om een rekening te openen, gecombineerd met het feit dat je dan weeer  een extra rekening hebt om te beheren.

Zowel nieuwkomer Icesave als nichespeler Credit Europe Bank bieden nu 5 procent rente op z'n variabele spaarrekening.

Ik heb de stap gewaagd om een spaarrekening te openen bij Icesave. Proefondervindelijk kan ik zeggen; mijn eerste ervaringen zijn meer dan positief!

Aangezien ik zelf maar 3 komma nogwat % rente op m'n eigen ABNAmro spaarrekening ontvang (en dan ook nog maar over het bedrag dat er de hele maand op staat), klinkt 5% toch wel aantrekkelijk. 

Stabiliteit & zekerheid

Z24 voerde onderzoek uit naar de stabiliteit van ICESAVE: waarbij ze uitkomen dat Icesave met een A2 rating (van Kredietbureau's Moody's en Standard & Poor's) slechts marginaal minder scoort dan bijvoorbeeld een SNS bank; de kans dat Icesave (of haar moederbedrijf Landsbanki) omvalt of failliet gaat lijkt klein. En dan nog zou DNB de Ijslandse Nationale Bank (FME) de eerste €20.887 dekken, en dekt DNB 90% van €20.887-€40.000. Er zijn dagen dat ik het zelf niet heb. Wat in dit onderzoek verder opvalt is dat DSB geen rating heeft (wegens her-financiering) en dat andere buitenlandse aanbieders toch substantieel hogere risico's hebben.

Gebruiksgemak

Icesave adverteert met de slogan 'de transparante spaarbank', zonder voorwaarden (of in ieder geval zonder consumenten-vrijheids-limiterende voorwaarde), en heb je continu en vrij de beschikking over je eigen tegoed.

Inschrijven is letterlijk in een oogwenk gebeurt! ik moet zeggen dat ik nog maar weinig zulke goede en duidelijke instructies heb gezien bij inschrijven voor een instantie; mijn complimenten. Ook de overzichten en 'my virtual bank' zien er duidelijk en degelijk uit.

het resultaat

Maar; uiteindelijk gaat het natuurlijk om het resultaat (maximaal rendement) van m'n spaarcentjes!

Aangezien ik nog geen rente heb ontvangen, of opneem-transacties heb uitgevoerd kan ik hier nog niks over melden; maar vooralsnog lijkt Icesave haar beloftes waar te maken!!

UPDATE: ICESAVE GEEFT OPENHEID VAN ZAKEN: WAT WIL JE WETEN?

Lees ook:NIBC concurreert met Icesave en biedt ook 5,25%
Lees ook:UPDATE Rating moeder Icesave onder overheidscuratele gesteld en het bestuur is vervangen
Lees ook:ICESAVE geeft opheid van zaken: wat wil je weten??
Lees ook:DNB overlegt met Ijsland over Icesave
Lees ook:Bericht van Icesave aan alle klanten

46 reacties op “Hoge spaarrentes bij nieuwe stabiele toetreders: ICESAVE-ervaringen

  1. J. Amiel

    In het stukje over IceSave wordt het volgende gesteld: “De kans dat Icesave (of haar moederbedrijf Landsbanki) omvalt of failliet gaat lijkt klein. En dan nog zou DNB de eerste €20.000 dekken, en de Ijslandse nationale bank 90% van €20.000-€40.000 dekken.”

    Dat dit niet klopt (in werkelijkheid is de garantie andersom geregeld) valt uit te maken uit artikel 14.1 van de algemene voorwaarden van IceSave, dat als volgt luidt:

    “14.1 Deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst zijn beschermd volgens de IJslandse depositogarantie- en de beleggerscompensatieregeling. Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot de eerste € 20.887 van het totaal aan deposito’s dat u bij ons aanhoudt. Daarnaast zijn deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst beschermd volgens de Nederlandse depositogarantieregeling. Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot € 40.000 van al uw deposito’s bij ons, met een eigen risico van 10% voor het gedeelte boven € 20.000 minus eventuele betalingen waartoe u onder de IJslandse regeling gerechtigd bent. Dit betekent dat het totaal maximaal te vorderen bedrag per 1 januari 2008 € 38.000 bedraagt. De totale financiële bescherming die u wordt geboden volgens beide regelingen is niet minder dan de bescherming waartoe u gerechtigd bent wanneer uw deposito alleen werd beschermd volgens de Nederlandse regeling.”

    Met andere woorden: de eerste EUR 20.000 (20.887 om precies te zijn) worden niet door DNB gedekt maar door de IJslandse Centrale Bank. In voorkomend geval moet de belanghebbende dus het een en ander eerst met die bank regelen. Het valt niet te zeggen hoe soepel dat zou gaan. Zeker lijkt dat het minder gemakkelijk zou zijn dan als je slechts met DNB te maken had.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Patrick

    Beste J. Amiel,

    Dank voor je aanvulling! ik heb het inmiddels gecorrigeerd.

    Heb je zelf al ervaring met Icesave??

    mvg
    PB

      /   Beantwoorden  / 
  3. George Smiley

    PB schreef: “uiteindelijk gaat het natuurlijk om het resultaat (maximaal rendement) van m’n spaarcentjes!

    Aangezien ik nog geen rente heb ontvangen, of opneem-transacties heb uitgevoerd kan ik hier nog niks over melden; maar vooralsnog lijkt Icesave haar beloftes waar te maken”

    Welnu ik heb daar inmiddels wèl ervaring mee. De opgebouwde rente zoals die, na inloggen, wordt weergegeven klopt van geen kant! De rente zou volgens IceSave 4,909 op kwartaal basis zijn en is vandaag 16 juni bijna 26% te laag. (1e storting was op valutadatum 30 mei jl.) Een door mij hierover verzonden mail werd niet inhoudelijk beantwoord. Ik wacht even einde kwartaal af en zal dan indien nodig de toezichthouder inschakelen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. poor-man

    Icesave hoog rendement maar nog meer stress.

    Bij Icesave hebben ze de zaakjes niet voor elkaar. Je kunt wel schermen met hoge rente maar als dan vervolgens blijkt dat de service ver beneden de maat is, dan weet je waar het renteverschil vandaan komt.
    Mails worden pas na dagen beantwoord en de antwoorden slaan nergens op. Op vragen krijg je standaard antwoorden.
    Telefonisch contact levert alleen maar ergenis. Medewerkers weten niet waar ze het over hebben. Sterker nog als men er niet uitkomt wordt er keihard gelogen(callcenter?)
    Kortom geen bank om je geld aan toe te vertrouwen. Als ze op de fles gaan moet je ook nog zien je geld in Ijsland terug te krijgen. Lijkt mij niet simpel.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Pim @ George Smiley

    Beste George,

    Hoe heb jij dan gerekend ter controle? Je moet er rekening meer houden dat er sprake is van een effectieve rente van 5% op jaarbasis wat neerkomt op 4,909% effectief op kwartaalbasis (ofwel 4,909% / 4 = 1,22725% na 1 kwartaal). Op “halve maandsbasis” is de effectieve rente 4,884% (ofwel 4,884% /24 = 0,2035% rente opgebouwd na een halve maand.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Olaf

    Ik heb dezelfde ervaringen met Icesave als hierboven aangegeven:
    - op een klacht ontving ik een automatische email met de belofte dat ik binnen 2 dagen een antwoord zou krijgen. Nu 2 weken later is er nog geen antwoord. Ook follow-up mails blijven onbeantwoord.
    - ik heb een vraag gesteld over de renteberekening die naar mijn idee niet klopte. Icesave zwijgt in alle talen. Ofwel de informatievoorziening loopt achter op de reele renteberekening (= ICT probleem), ofwel men doet niet wat men belooft.
    - Alle overboekingsomschrijvingen van tegenrekening naar Icesave worden door Icesave gewijzigd in ” icesave storting”. Niet erg klantvriendelijk om een door de klant gegeven omschrijving gewoon te wijzigen.
    - Al diverse malen problemen gehad met toegang tot de site. Dit is een slecht signaal, want het betekent dat je niet bij je geld kunt.
    - Kortom: Icesave doet niet wat men zwart op wit belooft; de toegang is niet 24/7, op klachten wordt niet geantwoord, en vragen blijven ook onbeantwoord. Heel het emailkanaal dat men zegt te hebben voor klantenservice is er gewoon niet.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Olaf

    Ik heb dezelfde ervaringen met Icesave als hierboven aangegeven:
    - op een klacht ontving ik een automatische email met de belofte dat ik binnen 2 dagen een antwoord zou krijgen. Nu 2 weken later is er nog geen antwoord. Ook follow-up mails blijven onbeantwoord.
    - ik heb een vraag gesteld over de renteberekening die naar mijn idee niet klopte. Icesave zwijgt in alle talen. Ofwel de informatievoorziening loopt achter op de reele renteberekening (= ICT probleem), ofwel men doet niet wat men belooft.
    - Alle overboekingsomschrijvingen van tegenrekening naar Icesave worden door Icesave gewijzigd in ” icesave storting”. Niet erg klantvriendelijk om een door de klant gegeven omschrijving gewoon te wijzigen.
    - Al diverse malen problemen gehad met toegang tot de site. Dit is een slecht signaal, want het betekent dat je niet bij je geld kunt.
    - Kortom: Icesave doet niet wat men zwart op wit belooft; de toegang is niet 24/7, op klachten wordt niet geantwoord, en vragen blijven ook onbeantwoord. Heel het emailkanaal dat men zegt te hebben voor klantenservice is er gewoon niet.

      /   Beantwoorden  / 
  8. George Smiley

    Beste Pim,

    Waar heb jij rekenen en lezen geleerd?
    Uiteraard heb ik de juiste berekening toegepast; zoals al uit mijn berichtje valt te lezen. Maar zelfs als ik de berekening op basis van 5% had gemaakt hoe kom jij dan aan een verschil van 26% in 16 dagen(!)

    Maar goed, ik heb hierover gebeld met een aardige dame bij IceSave die toe moest geven dat e.e.a. niet klopte en hierop aktie zou ondernemen. Vanaf woensdag 18 juni jl. klopte de rente als een bus en vanochtend (1 juli) zag ik dat de rente over Q2 per 30-6-08 keurig was bijgeschreven.

    George

      /   Beantwoorden  / 
  9. Henk Hermsen

    De Postbank heeft veel spaarders. De meeste mensen hebben, begrijpelijk geen zin in gedoe. Dat een bank de klanten een beetje om de tuin leidt, tja. Ronduit verwerpelijk is als de hoogste baas van de Postbank in het 20u Nos Journaal stelt dat de Toprenterekening openlijk wordt aangeboden dan is dat een leugen. Alleen de klanten die MijnPostbank bellen krijgen die keuze.

    Je kunt niet altijd iedereen voor de gek houden.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Sjors

    Zoals ik het lees heeft Icesave een beetje last van opstart probleempjes.

    Echter als er een blog over iedere andere NL bank zou zijn zouden er zeker zoveel of nog meer klachten over zijn.

    Ik denk zelfs dat dan een Postbank met zijn diefstal rentes nr1 zou zijn. De SNS heb ik zelf ervaring mee en heeft bij mij volledig afgedaan.

    Icesave is nieuw en alles wat nieuw in dit land en alles wat nieuw is moet routine opbouwen.

    En als je echt een probleem heb stel dan is een goede brief op en verstuur die aangetekent met de eis per ommegaande een schriftelijke reactie.

    Werkt super! bij alle bedrijven, het snelst is per fax maar die nr/s zijn niet makkelijk te vinden!

      /   Beantwoorden  / 
  11. Patrick

    @sjors;

    opstartprobleempjes zijn wat mij betreft overkomelijk.

    Ik hoop (en denk eigenlijk ook wel) dat Icesave haar ‘transparantie’ waarmaakt, en dat ze ook op commentaar adequaat reageert. Vooralsnog geef ik Icesave op basis van hun betrouwbaarheid&garantie, maar vooral op basis van hun duidelijke site het voordeel van de twijfel.

    Ik vind het vooral interessant hoe fel Rabobank reageert (zie ‘het rommelt in kredietland’); ze zijn in ieder geval wakker geschud ;-)

      /   Beantwoorden  / 
  12. Jef

    Ik heb op 26/6 een en/of rekening geopend bij Icesave. Niet alleen vanwege de hoge rente, ook omdat al mijn spaarcentjes bij de Fortis staan, en je weet maar nooit. Ik las op de inlogpagina dat de rekening pas actief is als er een storting heeft plaatsgevonden. Gelukkig was ik zo verstandig eerst 100.- over te boeken. Tot de dag van vandaag is de rekening niet actief. Gebeld met een vriendelijke medewerker die werkelijk van toeten noch blazen weet; zelden iemand zulke vage termen horen uitkramen over wat nu te doen. Ik heb hem dus gevraagd de rekening op te heffen. Hij zou een aanvraag bij de desbetreffende afdeling indienen (afdeling? dat hebben toch alleen de grote banken?) en ik zou een bevestiging ontvangen. Hoe? Wanneer? Dat wist de man niet. Ach, het is maar 100.-

      /   Beantwoorden  / 
  13. Patrick

    @jef

    ah; het welbekende kastje-naar-de-muur syndroom waar zovele ‘Help’desks last van hebben…. Succes!! laat het me weten als je een update hebt.

      /   Beantwoorden  / 
  14. René

    Blijkbaar gaat het nu wel goed. Gisteren heb ik ook een rekening geopend en kreeg direct de mail met de gebruikerscode. Bij inloggen zag ik gelijk netjes de status staan. Hier kan je inderdaad zien dat er eerst een storting plaats moet vinden. Gelijk via mijn online rekening €1,- overgemaakt naar het vermelde nieuwe rekening nummer (je weet maar nooit). Vandaag weer ingelogd en nu staat er al netjes op dat de storting ontvangen is en worden de volgende stappen in gang gezet.

    Wat dat aangaat ziet het er veelbelovend uit. En tja ik kan mij heel goed voorstellen dat er wat aanloopproblemen waren. Het schijnt redelijk storm te lopen bij Icesave maarja wat wil je ook anders met zo’n rente.

      /   Beantwoorden  / 
  15. Ronald

    Ook ik heb deze week een rekening geopend. Gisteravond 10,00 euro gestort en vandaag was de rekening al geactiveerd. Activeringscodes worden toegestuurd.

    Nu n.a.v. zal ik extra opletten of de rente goed berekend wordt.

      /   Beantwoorden  / 
  16. Patrick

    @ronald, @rene,

    goed om te horen dat het nu wel goed gaat; hou me op de hoogte!!

      /   Beantwoorden  / 
  17. Erik

    Ik heb er ook een rekening, bij mij werkt alles prima. Rente is netjes 4.9% en activeren ging meteen goed.
    Enige nadeel vind ik dat er weer een ander systeem van inloggen is bedacht. Na de random reader van de rabo en sms van postbank weer een ander systeem…. Nou ja, het zij zo…

      /   Beantwoorden  / 
  18. kris

    dag1: rekening geopend
    dag2: toegangscode toegestuurd gekregen en geld gestort
    dag4: pasje toegestuurd gekregen en inderdaag, het geld staat op de rekening en kan direct teruggestort worden

    KAN HET SNELLER!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  19. coosie

    Ik heb weken moeten wachten op het toezenden van het pasje met veiligheidscode maar daar wil ik het nu niet over hebben.
    Mijn stelling is dat de bepaling van Icesave dat je maar 1 tegenrekening mag hebben, zelfs bij een gezamenlijke spaarrekening, onveilig en onvriendelijk is voor de klant.

    Icesave is niet safe wanneer je, zelfs bij een gezamenlijke spaarrekening maar 1 tegenrekening mag hebben.
    Lees hier uit hun algemene voorwaarden:
    .1.5 Alle overschrijvingen naar de Icesave rekening moeten afkomstig zijn van een rekening die wordt aangehouden bij een vergunninghoudende Nederlandse bank die voor dit doel door ons is goedgekeurd (in deze Icesave Voorwaarden wordt deze rekening aangeduid als de ‘tegenrekening’). De tegenrekening moet op naam staan van de aanvrager. In geval van een gezamenlijke rekening moet de tegenrekening een gezamenlijke rekening zijn die op naam staat van beide aanvragers.

    Het is in deze tijd niet denkbeeldig dat de bank waar je de tegenrekening hebt lopen failliet gaat.
    Zie bv. de problemen waar Fortis in verkeert.
    Stel dat je enige tegenrekening van Fortis is en die bank gaat failliet.
    Dan kan je dus never nooit meer bij je spaargeld!
    Icesave is pas echt safe wanneer je als spaarder(s) kan overschrijven naar en van meerdere tegenrekeningen.
    Zo moeilijk is het niet om meerdere tegenrekeningen toe te staan, want andere spaarbanken zoals Spaarbeleg, Aegon en Spaarcomfort bieden de mogelijkheid van 2 of 3 tegenrekeningen gewoon wel.

      /   Beantwoorden  / 
  20. Marcel

    Na de bovenstaande reacties te hebben gelezen ben ik toch ernstig gaan twijfelen om mijn spaarcentjes bij IceSave te gaan parkeren, alhoewel ik me goed kan voorstellen dat een starter “opstartprobleempjes” heeft en bij een forse aanloop “probleempjes” heeft om deze te verwerken. Aan de andere kant zit er naar schrijven van IceSave een al 122 jaar oude bank achter. Je zou dan toch mogen verwachten dat zo’n bank een degelijk stukje organisatie neerzet bij de introductie van een nieuw product.
    Heeft overigens iemand ervaring met de garantieregelingen van de DNB en de FME?
    Ik lees trouwens verder nog dat de creditrating van de Landsbanki de afgelopen jaren gedaald is van AAA naar A2 (Moody’s rating) en dat Fitch op 09/05/2008 een negative outlook heeft gegeven aan de bank. Geeft dit niet te denken?

      /   Beantwoorden  / 
  21. Marcel

    Aanvulling op het voorgaande (afkomstig van de website van IceSave):

    Persoonsgegevens die u ons verstrekt via deze website zoals uw contactgegevens worden voor de volgende doeleinden gebruikt:

    Wij en onze groepsmaatschappijen kunnen u informeren over producten en diensten of speciale aanbiedingen die volgens ons voor u interessant kunnen zijn;
    Beoordeling en analyse (bijvoorbeeld markt-, klant- en productanalyse) teneinde ons in staat te stellen de producten en diensten die wij aanbieden te beoordelen, te ontwikkelen en te verbeteren en teneinde ons in staat te stellen u en andere klanten van relevante informatie te voorzien via ons marketingprogramma;
    Statistische analyse van de pagina’s van onze website die u bezoekt;
    Online gedrag koppelen aan aanvraag-/registratiegegevens;
    Evaluatie van de reclame en promotionele effectiviteit van onze website;
    Teneinde u de dienst(en) te bieden waarom u heeft gevraagd en de aanvraag in behandeling nemen;
    Iedere overeenkomst die wij met u zijn aangegaan en de administratie van uw rekening uit te voeren;
    Voorkoming van fraude en het witwassen van geld;
    Voldoen aan wettelijke verplichtingen.

    Als u niet wilt dat wij of onze groepsmaatschappijen u (verdere) informatie verschaffen over onze producten, diensten of speciale aanbiedingen, neemt u dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar [email protected].

    Komt het er dus op neer dat ik mijn gegevens ter beschikking stel aan een marketingbureau en men probeert op deze manier de rentetarieven terug te verdienen?

      /   Beantwoorden  / 
  22. Michel

    Mijne heren, dames,
    Nogmaals,
    Indien ik als klant na het openen op 27 juli van een spaarrekening zie dat na alle controle e.d. seinen vanaf 29-07-2008 op groen staan.. MAG ik verwachten dat de welkomstbrief..inmiddels op de zevende augustus binnen is?
    Nee dus.. Heb absoluut geen idee wat uw klantenservice inhoudt. Er gebeurt namelijk niets.
    De eerste overmaking was 250, – euro.. zoals u verzocht heeft. Toen de alles op groen stond heb ik nog een overmaking gedaan van 17000, – euro met dien verstande, dat de controle over de spaarrekening snel geregeld zou zijn. Anders zou ik geen extra 17000, – euro overmaken.
    Gebeld.. op 2 augustus
    eerste keer telefoon gaat over.. ->>>>achtergrond praten maar GEEN medewerker.
    poging twee —>>>>weer hetzelfde
    poging drie affijn een medewerker..
    Hoe onprofessioneel kunt u zijn? Zeker met bancaire zaken!
    Maar goed, zij kon me vertellen geld was wel binnen. En pasje zou begin volgende week binnen moeten zijn.
    We schrijven dinsdag 5 augustus einde van de dag:
    Maar weer eens gebeld.. ” ja meneer heel vervelend maar we hebben het druk” Ja?
    Ik meld dat ik het vreemd vind dat alles op groen staat en er geen pasje is, geen welkomstbrief HELEMAAL NIETS!
    Antwoord Icesave : Ja das een extern bedrijf met die pasjes.. Sorry maar heb ik geen boodschap aan.
    Ik doe zaken met ICESAVE ik stal spaargeld en jullie geven mij de rente en tevens de controle.
    We schrijven vandaag 7 augustus
    Weer gebeld. Weer code verzonden bekeken ………..pasjes hebben vertraging, maar na het weekend dan moet u het wel binnen krijgen zucht!
    Nog steeds geen welkomstbrief maar wel al 17250 euro gestald en GEEN controle over mijn rekening! Pasje is er niet.
    mijn rekeningnummer : xxxxxxxxxxxxxxx
    Ik had graag een hele spoedige oplossing, ik eis van u de controle over mijn geld! Volgens site is mijn welkomstbrief incl pasje al de 29ste juli verstuurd. Dit is niet het geval en in hoge mate misleidend!
    Ik denk dat iets minder rente laten we zeggen 4.0 tot 4.5% bij een reguliere bank met een filiaal, en volledige nederlandse garantiestelling, klantvriendelijker en veiliger is. Ik zal degeen die mij Icesave aangeraden heeft mijn bevindingen geven, helaas voor u in deze negatief.
    Het feit dat u deze problematiek afdoet met drukte, getuigt van een zeer slechte voorbereiding, immers u was volgens uw site allang van plan om in Nederland uw spaarproduct te introduceren. Tijd genoeg me dunkt.
    Groet,
    Per ondertekening:
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      /   Beantwoorden  / 
  23. Patrick Boonstra

    Beste ICESAVE,

    ik hoop dat u dit blog ook leest;
    er wordt hier namelijk volop geblogt op welke wijze uw dienstverlening te kort schiet. Een uitgelezen mogelijkheid om ook zelf uw reactie hierop te geven.

    mvg
    Patrick
    [email protected]

      /   Beantwoorden  / 
  24. j

    Toch wel erg slechte ervaringen met de service van Icesave.
    Het voelt aan als een helpdesk, niet als een bank. Klantgerichtheid is erg laag en er is overduidelijk op personeel bespaard. Maar ja, dat zijn natuurlijk de kosten die `echte’ banken wel maken. Goedkoop is duurkoop zou mijn oma zeggen.

      /   Beantwoorden  / 
  25. Patrick Boonstra

    @j kun je wat voorbeelden geven van de slechte servicegerichtheid? zijn ze onbeleefd? duurt het te lang? kunnen ze geen antwoord geven? maken ze afspraken niet waar??

      /   Beantwoorden  / 
  26. j

    Hallo Patrick.

    All of the above.
    Twee maal heeft men eenvoudigweg de verbinding verbroken (dat classificeer ik maar als onbeleefd). Mijn probleem staat 6 weken open, iederen keer als ik bel telt dat als een nieuw probleem. De eerste lijns helpdesk heeft praktisch geen bevoegdheden. Afspraken worden niet nagekomen, het vastleggen van afspraken schriftelijk (e-mail) …dat doet men liever niet (men is immers `internet’…). Ik overweeg een klacht in te dienen bij de Ijslandse AFM (!, niet ingeschreven bij de Nederlandse). Kort samengevat…die 5.25% is hoog omdat men geen kosten maakt op klantenservice en omdat je `veilige’ spaargeld meer risico loopt dan je lief is.
    Hoop dat je er wat aan hebt.
    J.

      /   Beantwoorden  / 
  27. Patrick M

    Hoi Iedereen,

    Vandaag heb ik ook een rekening geopend bij Icesave. Doordat ze op indipender & mistermoney worden genoemd, alsmede de consumentengids en hun zeer profecioneel ogende website, heeft mij doen besluiten het aanvraag formulier vandaag (na 1 maand) in te vullen.

    Zoals Patrick B al aangaf is het aanmeld process heel duidelijk en een fluitje van een cent. Binnen enkele minuten zat de welkoms email al in mijn postvak, met de inlog gegevens. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ervaren is dat JIJ zelf “schriftelijk” een verzoek moet indienen dat zij GEEN gebruik mogen maken van uw persoonsgegevens voor marketing doeleinden, dit terwijl een “checkbox” (vink hokje) makkelijk is in te bouwen op het aanvraag formulier. (95% van de mensen zullen nooit een bericht sturen voor dit verzoek, dus bij deze neem ik al aan dat het met voorbedachte rade is gedaan)

    Verder lees ik hier uit eenlopende ervaringen, al hoop ik niet tegen de zelfde problemen aan te lopen als sommige mensen hier. Ik ben benieuwt!

    MvG,

    Patrick M

      /   Beantwoorden  / 
  28. j

    Icesave’s organisatie

    Het probleem met Icesave zit niet zozeer in de aanmeld procedure. De meeste basis bedrijfsprocessen beheerst men wel. Dat is echter maar een flinterdun laagje. Problemen ontstaan bij niet standaard handelingen (waar je bij, bvb, een faillisement van Landesbanki (zie de vallende ratings) gegarandeerd tegen aan gaat lopen.) Icesave/Landesbanki hebben geen (met nadruk) volledige bankvergunning (alleen voor bijkantoor/helpdesk). Klachten worden ook niet in behandeling genomen door de Nederlandse AFM (niet aangesloten), maar door de Ijslandse. Dat communiceert toch minder lekker :-) . Banken hebben het vaak over vertrouwen….een bank die geen bezoek adres, geen juridische afdeling, geen procedure voor klachten, geen .. nou ja, noem maar op..heeft niet mijn vertrouwen.

    Ciao,
    J.

      /   Beantwoorden  / 
  29. Optie1

    Hoe wordt die rente toch berekend? Icesave zegt dat ik recht heb op 41.76 euro, maar als ik het zelf bereken kom ik uit op 54.01 euro.

    Effectieve jaarrente: 5,25% – tegen de 5,1497 zoals de toelichting op de website: formule ->D/365*B*0,051497. Aantal dagen=Ingangsdatum=Valutadatum (is de periode wanneer rente beginnen te gelden)
    Periode – Aantal dagen - Storting – Bedrag – Opgebouwde rente
    A B C D E
    21-7-2008 1 1+ 1 0,00
    22-7-2008 2 1 0,00
    23-7-2008 3 1 0,00
    24-7-2008 4 1 0,00
    25-7-2008 5 12499+ 12500 8,82
    26-7-2008 6 12500 10,58
    27-7-2008 7 12500 12,35
    28-7-2008 8 12500 14,11
    29-7-2008 9 12500 15,87
    30-7-2008 10 12500 17,64
    31-7-2008 11 500+ 13000 20,18
    1-8-2008 12 13000 22,01
    2-8-2008 13 13000 23,84
    3-8-2008 14 13000 25,68
    4-8-2008 15 13000 27,51
    5-8-2008 16 13000 29,35
    6-8-2008 17 13000 31,18
    7-8-2008 18 13000 33,01
    8-8-2008 19 13000 34,85
    9-8-2008 20 13000 36,68
    10-8-2008 21 13000 38,52
    11-8-2008 22 13000 40,35
    12-8-2008 23 13000 42,19
    13-8-2008 24 13000 44,02
    14-8-2008 25 13000 45,85
    15-8-2008 26 13000 47,69
    16-8-2008 27 13000 49,52
    17-8-2008 28 13000 51,36
    18-8-2008 29 200+ 13200 54,01

    Doe ik nu iets vreemds?

      /   Beantwoorden  / 
  30. Bart

    Na een positief verhaal van een collega ook een rekening geopend bij Icesave. Aanvraag verliep vlekkeloos, het storten en opnemen van geld ook. Al met al ben ik zeer tevreden en zal ik als Icesave zo doorgaat nog vele jaren klant blijven… Een stuk beter dan de Postbank en Rabo waar ik de afgelopen 20 jaar mijn geld had staan. Daar zien ze mij in ieder geval voorlopig niet meer terug…

      /   Beantwoorden  / 
  31. Patrick Boonstra

    later vandaag/maandag een feature article n.a.v. een gesprek tussen bank.blog.nl en Icesave!!

    bijna alle bovenstaande vragen beantwoordt!!

      /   Beantwoorden  / 
  32. John

    Mijn ervaringen zijn prima
    ik heb heen en weer geboekt en ook al een x contact gehad met de helpdesk. Ook de rente is kloppend. Als ze op de fles gaan zullen we met zn allen onze centjes uit Ijsland moeten gaan halen en dat is voor mij de enige onzekere factor

      /   Beantwoorden  / 
  33. Simon

    Gelukkig, er blijken ook tevreden klanten te zijn bij wie alles kennelijk wel naar wens gaat. Ik ga ervan uit dat er op een forum meestal de negatieve ervaringen gepost worden. Op een aantal van 25000 nieuwe klanten valt het dus wel mee, hoewel het wel vervelend is als net bij jou problemen zijn. Ik denk dat ervaring de beste leermeester is en dat ik het ga proberen met een minimale inleg om het zelf te ervaren. En wat betreft zekerheid in bankenland: die heb je denk ik nergens voor 100%.

      /   Beantwoorden  / 
  34. BigSpender

    Heb gisteren een rekening geopend…alles afgewogen en toch gevallen voor de hoge rente en de duidelijkheid. Doe wel aan risicospreiding, dus heb een deel van mijn spaargeld vanmorgen overgeboekt van ABN naar Icesave…Dat heb ik digitaal gedaan, maar nu, 2 uur later, is dat nog niet verwerkt op de Icesave rekening….Je zou wel verwachten dat dat sneller gaat, maar goed, ik wacht het even af. Verder staat alles op “groen”, dus ik neem aan dat het wel goed komt. En alle begin is moeilijk, heb ook al eens geprobeerd om bij de Credit Europe Bank een rekening te openen, maar ben nooit verder gekomen dan een code die ik per post heb ontvangen. Om in te loggen had ik ook een klantnummer nodig, wat ik nooit heb gehad. Ook de klantenservice daar was slecht (niet) bereikbaar, bij IceSave krijg je iig nog iemand aan de telefoon, zo te lezen. Vwb betrouwbaarhied, ben ik wel overtuigd door de solvabiliteitsratio etc. Als je echt 100% zekerheid wilt, is daar altijd nog de oude sok, of de schoenendoos onder het bed.
    Die overname bij ABN was ook geen pretje, heb toen ook overwogen om naar een andere bank te gaan. En ik heb eigenlijk geen zin meer om nog rente te moeten inleveren zodat ABN weer een duur kantoorgebouw kan laten plaatsen en weer miljarden winst kan maken.

      /   Beantwoorden  / 
  35. Jaap

    Ik denk dat reguliere banken als Fortis, ABN en Postbank nattigheid voelen.

    Het zou mij dan ook niets verbazen dat de onruststokers uit die ‘kampen’ komen en hier maar ook elders op internet Icesave een slechte naam proberen te bezorgen…

    Echter is dit een vermoeden wat ik niet hard kan maken.

    Tot nu toe ben ik in ieder geval tevreden met mijn account!

      /   Beantwoorden  / 
  36. BigSpender

    Follow up: bedrag is bijgeschreven, gaat dus razendsnel!! Ben wel benieuwd naar de rente (zie stukje van Optie1).

      /   Beantwoorden  / 
  37. anne

    postbank, heeft meer bedekte mogelijkheden, rentecertificaat 1j 5 % met maandelijkse rente uitbetaling evt. het probleem is dat je er niet aan kunt komen, omdat ls je belt de juffrouw zegt dat gaat na overboeking top °giro 5 dagen dueren en dat vind ik rentediefstalgemail en werd terug gemaild DAT HET WEL 14 DAGEN KON DUREN EN IK VIND DAT ONACCEPTABEL ZEKER ALS HET OVER EEN BEDRAG GAAT VAN ± 50.000 .

      /   Beantwoorden  / 
  38. anne

    heb een email gekregen met een url maar als ik inlog krijg ik error

      /   Beantwoorden  / 
  39. RIEN_NE_VA_PLUS

    en….hebben jullie je geld op tijd bij Icesave weg kunnen trekken?

    Gezellig met z’n allen weer naar de Postbank of de Rabobank hahaha….

      /   Beantwoorden  / 
  40. joris

    Hmm.. nee dus.. heb deze geweldige rekening pas 2 weken, en nu ben ik dus al het zakje. nu maar hopen dat het ijslandse garantiestelsel genoeg cash heeft om de nederlandse spaarders terug te betalen.. ik vrees het ergste :(

      /   Beantwoorden  / 
  41. gulden_midden_foetsie

    Geen enkele bank is 100% te vertrouwen. Had Rabo niet de opmaat Hypotheek? Licht de Postbank hun klanten in over hogere beschikbare rentes? Een bank draait op vertrouwen, toch?

      /   Beantwoorden  / 
  42. Ronald

    Ik heb mijn geld 2 weken geleden bij de problemen in Amerika met de banken weggehaald bij Icesave.
    Dus wat dat betreft heb ik enorm veel geluk gehad.

    Toch vind ik reacties zoals die van rien_va_plus (alleen die naam al) zeer ongepast. Hoezo dit leedvermaak??

      /   Beantwoorden  / 
  43. spaarder

    Jammer dat de keuze voor icesave met name is ingegeven door de iets hogere rente die ze vergoeden.
    Heb nu toch wel de indruk dat een hogere rente een hoger risico met zich mee brengt.
    Zeker als de andere banken nu ook nog moeten ‘bijspringen’ door het depositogarantiestelsen van de nederlandse bank.

      /   Beantwoorden  / 
  44. john

    nog steeds tevreden met Icesave…?

      /   Beantwoorden  / 
  45. john

    een beetje leedvermaak is wel op z’n plaat. altijd eerst checken of de bank waar je je centjes aan vertrouwd valt onder de garantieregeling . Icesave dus niet, AK-bank dus wel. Op website DNB had je dat in juni al kunnen lezen…

      /   Beantwoorden  / 
  46. Louise

    Vanmorgen in Telegraaf dat je toch via een truc kan inloggen op je rekening via weblog hyped.nl, dat heb ik geprobeerd maar het is mij nog steeds niet gelukt, kan iemand mij vertellen hoe ik er toch in kan komen?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.