Filmpje: “2015; a banking retrospective” toont toekomst bankieren

Vanuit verschillende hoeken werd ik gewezen op onderstaand filmpje. Zoals genoemd, geinspireerd door Epic 2014 waarin Google alle media overneemt.

In dit filmpje nemen vooral het Zuid-Afrikaanse SAA en FNB, Star Alliance & Google de Bankwereld over; desalniettemin een aardig overzicht van de groei van banken. zie hier voor de samenvatting van het filmpje.

 

Een samenvatting van verleden & toekomstspeculatie:

vroeger:  het bankboekje

1950 de creditcard

1980s de debitcard (de bankkaart)

1997 Star alliance wordt opgericht tbv loyalty program (Vliegtuig-spaarsysteem)

1998-2004 opkomst van internet & mobile banking

2005 introductie Zopa, P2P lending (zie ook Boober.nl), opkomst Social lending

2007 Google vraagt een banklicentie aan (???)

2007 Visa introduceert een tag (NFC?) ipv cash

2008 SA-airlines introduceert mobile2mobile banking

2008 Star Alliance loyalty program wordt openbaar

2009 Google ontvangt een banklicentie, FNB wordt lid van Star Alliance

2010 FNB introduceert social banking networks, om p2p bankig te overzien. Social banking is populairder dan traditioneel bankieren.

2011 Banc Sans Frontieres (a la Artsen zonder grenzen) pleit voor vrij betalingsverkeer wereldwijd (wat met SEPA in Europea al is ingezet!!)

2011 Ondanks internet/etc blijven Bankfilialen populair: F2F is toch belangrijk!!

2013;  Google & Star vormen samen grootste Bankbedrijf & introduceren eBucks. Loyalty-spaarprogramma's worden groter dan 'echt' geld (een voorspelling waar ik eerder al een voorschot op heb genomen in een artikel)

… eBucks wordt de grootste munteenheid…

Desondanks: het filmpje eindigt me de boodschap dat ondanks alle digitalisering en virtualisering blijft Persoonlijk contact en interactie heel belangrijk!! Toch nog een Happy Ending ;-)

 

Lees ook:Hoe mobiel is jouw bank?
Lees ook:Emerce insight Banking; de status van Bank 2.0 in Nederland
Lees ook:Kredietcrisis en vakantie deren overnamemarkt nauwelijks
Lees ook:SNS laat zich weer van haar slechtste kant zien
Lees ook:Met je sexgeld moet je bij ING of ABNAmro zijn

Eén reactie op “Filmpje: “2015; a banking retrospective” toont toekomst bankieren

  1. anoniem

    Zodra het woord google valt zijn er ook andere zaken die naar boven schieten: macht maakt misbruik daarvan aantrekkelijk. je gooit het volk wat gemakkelijke en aantrekkelijke zaken toe en daarmee accepteren ze blindelings de mogelijke nadelen zoals het verliezen van controle over hun eigen bankzaken. Dit is al aan de gang. Kijk bijvoorbeeld naar de overstap service. Vanuit je luie stoel kan je zorgen dat het bankair systeem 13 maanden lang geldverkeer naar en van het oude rekening via de nieuwe rekening zal laten lopen. Wat ze alleen niet vertellen is dat ze een bedrijf die een incasso probeert uit te voeren een brief krijgt waarin staat dat het maar beter de nieuwe rekening kan doorvoeren in hun administratie zodat ze na 13 maanden geen geld mis zullen lopen. Let op het detail dat ze het aanraden, in dreigende vorm met alle details die een bedrijf nodig heeft er bijgeleverd. Want officieel mag een bedrijf alleen incasseren volgens een geldige machtiging. En die loopt niet via de overstapservice. Sterker nog, in de voorwaarden van de overstapservice staat niets over het automatisch omzetten van die machtingen, er staat zelfs dat de klant zelf zorg heeft te dragen die machtingen tijdig te veranderen omdat de overstapservice alleen het tijdelijke doorsturen van opdrachten naar de nieuwe rekening betreft en dat dat doorsturen van die opdrachten maar 13 maanden van kracht is. Over machtmisbruik gesproken. Stel dit dan eens voor op een toekomst met Google. Een bedrijf dat niet alleen macht heeft over dit soort zaken maar ook over veel andere electronisch verkeer via het internet. Daar vallen nog veel meer vuile spelletjes met klanten mee te spelen. Want aan wie je loyaal bent maar ook aan wie kan dan een heel vervelende bijsmaak krijgen als het google of een ander bedrijf niet bevalt. U staat rood want u bent niet loyaal genoeg, wij krijgen nog wat van u.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.