Icesave geeft antwoord (2/2)

Het was heel gezellig bij Icesave en inhoudelijk interessant; genoeg info om twee posts te vullen ;-)

 

In deze post antwoord op alle vragen rondom de service, producten, berekenen van rentes en… natuurlijk mijn conclusie over Icesave.

 

Maar hoe zit dat met die service dan?

Zoals ieder nieuw bedrijf heeft Icesave met een paar opstartprobleempjes te maken gehad, maar is het vooral het slachtoffer geworden van zijn eigen succes. Hieronder een verzameling van vragen die op dit blog zijn gesteld, met daarbij de reacties.

Mijn pasje duurde zo lang!

- De grote hoeveelheid aanvragen zorgde ervoor dat je soms iets langer moest wachten. Dit probleem zou momenteel verholpen zijn.

- Het ontvangen van pasjes lijkt lang te duren, omdat de rest van inschrijving zo snel werkt. Naar verhouding is dit lang, maar uiteindelijk ben je in ongeveer drie werkdagen volledig up to speed. Bij de meeste andere banken die ik ken moet je eerst nog een hele papiermolen en fysieke bezoeken door, voordat je rekening volledig werkend is!

 

Helpdesk biedt onvoldoende oplossing

- Ieder opstartend bedrijf heeft met wat opstartproblemen te maken. Vergeet alleen niet dat zo'n 80-90% van de klanten alles wel goed loopt en nooit contact heeft met de helpdesk. Trouwens, ook op dit blog zie ik de laatste dagen steeds meer complimentjes en reviews van klanten over hun positieve ervaringen.

- Doordat de helpdesk (~50fte!) inpandig is gevestigd kan management altijd meeluisteren en desnoods direct inspringen op vragen. In sommige gevallen springt de COO zelf in en heeft dan ook diverse klanten zelf te woord gestaan. Iets waar hij zelf zichtbaar lol in heeft en betrokkenheid toont, en dan ook vol enthousiasme over vertelde.

- Veelvoorkomende vragen & antwoorden komen op de website terecht; in een kort iteratief proces. Ik kan bevestigen dat er inderdaad veel meer vragen via de site beantwoordt worden, dan enkele weken geleden.

Kan ik spam verwachten? (algemene voorwaarden meldt ‘marketing doeleinden')

- Icesave zal nooit klant-gegevens aan derde partijen verstrekken of verkopen, ten behoeve van reclame van derden. Het kan wel zijn dat ze hun klant-gegevens gebruiken om hun eigen producten te verbeteren of op maat aan te bieden aan hun bestaande klant-base

Rente% klopt niet

- De dagrente wijkt inderdaad af van de Jaarrente, maar de jaarrente komt in totaal weldegelijk uit op de (nu gebruikelijke) 5,25%. Zie de website voor een rekenvoorbeeld!!

 

Waarom maar 1 tegenrekening?

- Icesave gebruikt de tegenrekening als (indirecte) check om je identiteit te verifiëren en of je geen crimineel bent ;-)

- Je kunt alleen boeken tussen die ene tegenrekening en je spaarrekening om te voorkomen dat mensen geld witwassen. (Je zou anders namelijk geld van tegenrekening A, via je spaarrekening naar tegenrekening B kunnen boeken, en zo bijvoorbeeld geld witwassen!)

Waarom is de rente in UK anders dan in NL?

- UK en NL zitten in andere monetaire zones (UK is geen lid van de Eurozone!). Het monetaire beleid is anders, waaronder regelgeving. (je kunt nl alleen een rekening in de UK openen als ingezetene). Het rente% wijkt af door o.a. andere basisrente. Wanneer je in een andere munteenheid spaart loop je daarbij een valutarisico (omwisselen € en Ponden!)

Welke producten kan ik nog meer verwachten van Icesave?

- Hoewel Icesave hierop geen direct antwoord geeft, vanuit strategisch oogpunt kan ze wel melden dat we naar alle waarschijnlijkheid op korte termijn ook de producten die we nu al in de UK zien in NL kunnen verwachten (zoals Deposito's).

- Daarnaast is het zeer waarschijnlijk dat Icesave haar spaarproducten binnenkort in andere landen gaat aanbieden; welke landen dat zijn wil ze momenteel ook nog niet kwijt.

MIJN conclusie:

Adviseer ik je om een spaarrekening bij Icesave te openen? NEE, ik probeer als onafhankelijk journalist namelijk helemaal niks te adviseren.

Ik ben WEL enthousiast over Icesave als organisatie, de wijze waarop deze wordt gerund en inspringt op de vragen van haar klanten. Ik ben OOK enthousiast over het product van Icesave; dat HOGE spaarrente ZONDER restrictieve voorwaarden aanbiedt, via een no-nonsens procedure die je vrijwel geheel online kunt uitvoeren. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat je geld veilig genoeg is bij deze partij en deze voldoende stabiliteit en vangnetten biedt.

Lees ook:ICESAVE geeft opheid van zaken: wat wil je weten??
Lees ook:Icesave geeft antwoord (1/2)
Lees ook:NIBC concurreert met Icesave en biedt ook 5,25%
Lees ook:Hoge spaarrentes bij nieuwe stabiele toetreders: ICESAVE-ervaringen
Lees ook:Forum geopend om te discussieren over Icesave

8 reacties op “Icesave geeft antwoord (2/2)

  1. BigSpender

    Sorry hoor, maar als je jzelf onafhankelijk journalist noemt, moet je niet zo’n gekleurd stukje schrijven en zeker niet zelf ook klant zijn!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jasper

    Is deze blog een verzameling van betaalde artikelen of wordt er objectief en onafhankelijk geschreven? Dit artikel over icesave vind ik in ieder geval niet objectief. Sparen bij Icesave kent gewoon meer risico dan sparen bij een Nederlandse bank. Daarom mijn vraag of dit een eigen onbetaalde mening is of dat dit stuk gewoon door Icesave is betaald….ik vertrouw het in ieder geval niet en dat is niet de eerste keer op deze blog

      /   Beantwoorden  / 
  3. Patrick

    @bigspender @jasper

    Dit is wel degelijk een onafhankelijk blog. Dat Icesave hier ook adverteert is een relatie met blog.nl, maar heeft geen invloed op mijn content en artikelen. Icesave heeft niet betaald voor deze review, maar deze is op mijn initiatief ontstaan nadat ik zag dat er veel discussie was rondom Icesave.

    Bovenstaande vertegenwoordigt mijn opinie, en ja ik ben inderdaad enthousiast. Qua stabiliteit/risicodekking vertrouw ik op de A-rating die aan hen is toegekend, in combinatie met mijn indruk van hen als organisatie.

    Ik nodig andere banken dan ook van harte uit om me uit te nodigen om een tegenreactie te geven, of om me hun producten uit te leggen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Michiel

    Heeft idd veel weg van een Infomercial…

      /   Beantwoorden  / 
  5. nomar

    is dit nu een gevalletje oops/overschatting eigen vermogen tot oordeel vormen?

    of puur toeval, dat de constructie van landiabank net niet helemaal functioneerd?

    owhja, nieuwemedia.blog.nl, zo ben ik hier per toeval gekomen

      /   Beantwoorden  / 
  6. Mark

    Ik ben er inmiddels wat minder van overtuigd dat “…je geld veilig genoeg is bij deze partij en deze voldoende stabiliteit en vangnetten biedt.”

      /   Beantwoorden  / 
  7. Dramburger

    Tot deze maandag vond ik ook alleen maar positieve berichten op internet over Icesave/Landsbanki. Af en toe wat bedenkingen over de IJslandse depositogarantie, maar Landsbanki had toch een hoge rating dus waar maakten we ons druk om? Bovendien zouden andere landen, o.a. Zweden, bijspringen als de IJslandse nationale bank tekort schoot. Ook hield Landsbanki zich ver van riskante beleggingen, jaja. Er werd niet verteld dat lenen via creditcards zo’n beetje tot IJslands nationale folklore behoort, en dat Landsbanki vrolijk creditcards bleef uitdelen, integendeel! Of dat de IJslandse economie een zeepbel was, die zorgde voor een plotselinge devaluatie van de IJslandse kroon met 30%. Waardoor alle IJslanders met een positief banksaldo een run op de banken begonnen en de bij de banken uitstaande nationale leningen en creditrente ook nog maar 2/3 waard waren.

    Ik ben benieuwd of Partick Boonstra zelf nog iets te melden heeft over de huidige ontwikkelingen, gezien zijn recente positieve interview-posts.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Jacques

    Het moet mogelijk zijn om met 120000 man Ijsland eens flinkm tot de orde te roepen. Het geld zou geinvesteerd worden in nederlandse bedrijven maar niet dus. Wat te denken van het idee om de directie Martijn Hohmann en Robert verwoord aan te pakken door beslag op tegoeden te leggen. Aangifte tegen deze mensen kan ook omdat ze een onjuiste voorstelling van zaken hebben gegeven. Is Icesave nu failliet? If so wat te denken van actio pauliana ( het stiekum onttrekken van bezittingen bij een faillissement.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.