FEATURE: ABNAmro’s Associates.nl stort zich op de ZZPer

Het leuke van journalist zijn is dat je makkelijk bij bedrijven op bezoek mag komen die iets nieuws in de markt willen introduceren. ABNAmro gebruikt het Dialogues house om initatieven die niet direct onder haar Core Business, maar wel potentie hebben, tot wasdom te brengen. Associates.nl wil de markt voor (de inhuur van) ZZPers (Zelfstandige Zonder Personeel) openbreken, deze transparanter, kwalitatief beter maken en de kosten van bemiddeling verlagen.
 

 

 
<

 
Bank.blog.nl bezocht Arno Zondag en kreeg alles te weten  over Associates.nl.

 ABNAmro spendeert jaarlijks zo’n €250 miljoen aan inhuur van externen. Dit bedrag is al jaren stabiel, maar door stijgende (loon)kosten kun je of minder mensen inhuren, danwel ‘mindere’ krijgen tegen dezelfde prijs.

 
ABNAmro onderzoek toonde aan dat het percentage ZZPers onder de externen drastisch is gestegen van 18% in 2003, tot 52% in 2007; een significant aandeel. Veel van deze externen worden via een intermediair/bemiddelingsbureau ingehuurd, waarvoor bemiddelingskosten worden berekend

 

 

Coming to change

ABNAmro constateerde het volgende:

  • hoge bemiddelingskosten
  • weinig meerwaarde bij sommige intermediairs (soms niet meer dan alleen maar CV schuivers)
  • geen kwaliteitsgarantie door intermediairs; slechte screening, onvolledige contractuele dekking, leidend tot operationele risico’s voor de ABNAmro.

 Daarbij meent Zondag dat de markt zichzelf onvoldoende heeft gecorrigeerd. Iedereen die recent een nieuwe (tijdelijke) baan heeft gezocht (ik dus ook uit eigen ervaring) kan beamen dat er nogal wat sjaggeraars opereren in de Arbeids-bemiddeling-markt, die de afgelopen jaren schofterige bedragen probeerden op te strijken voor wat CV-schuiven. In de overtrokken arbeidsmarkt van de afgelopen jaren was het moeilijk om daarin de kwaliteitsbureaus te vinden.

Dat kan anders, dacht Associates.

Lees ook:FEATURE: Associates.nl netwerk voor ZZPers (deel2)
Lees ook:ABNAmro zakt als populaire werkgever, Rabo stijgt
Lees ook:ABNAmro nog steeds zelf op overname pad
Lees ook:Sportieve banken, deel 2
Lees ook:geen geloof meer in het merk ABNAmro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.