AEGON zegt sorry

“Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert”. Nou, ik eer het kleine gebaar hoor! Voor het eerst heeft een grote verzekeraar, Aegon, ‘sorry’ gezegd. En ik was erbij!. In een debat bij Aegon over staatssteun, bonussen en vooral de woekerpolissen. My finest hour? not yet. Samen met kamerleden Pieter – zeg Aegon, weten jullie nog wel waar die A voorstaat?- Omzigt (CDA) en Ewout -als u een gewoon bedrijf was geweest, dan was u nu weg-  Irgang (SP) plus Marieke – “sorry”, wat koop ik ervoor? – Stellinga (Elsevier). En we hebben het Marco Keim (hoogste baas van Aegon in Nederland) niet gemakkelijk gemaakt en daar was ook alle reden voor.

Keim: we houden ons aan de ‘wabeke-norm’ , hebben 630 mio opzij gezet voor woekerpolissen, en dus zijn er nu geen woekerpolissen meer (!); en ‘pas op consumenten’ , opzeggen of overstappen naar concurrent kan financieel gevaarlijk  zijn, ‘ga vooral praten met uw assurantie-tussenpersoon’.

Dat is lekker zeg, die tussenpersoon heeft helemaal boter op z’n hoofd, betaald door de verzekeraar verkochten zij heel graag lucratieve woekerpolissen, en die gaan nu wel een ‘goed en onafhankelijk’ advies geven? Dat noem ik het  ’afschuiven van verantwoordelijkheid’.

Ik werd pas echt boos toen Aegon de ‘wabeke-norm’ verdedigde als een dogma (zie hier de opname; op 4:25  mijn betoog) en niet alleen ik was verontwaardigd (heel deel 4 is kijken waard) . Ik omschreef de ‘wabeke-regeling’ als een samenzwering van Verbond van Verzekeraars en financieel ombudsman Wabeke en neem er geen woord terug. Het is niet meer dan een schaamlap. RADAR en KASSA laten week in, week uit zien dat de compensatie, die je pas ergens in toekomst krijgt, vaak niets voorstelt en dat overstappen naar banksparen kan lonen. Maar dat kost de verzekeraars echt veel geld.

Wisten we dit? ja. (sinds 1995, lees vooral de ondertitel). Ben ik verbaasd? Nee. Wabeke was verbonden aan het KIFID (Klachteninstituut financiele dienstverlening). En het KIFID is allesbehalve onafhankelijk. Volledig betaald door banken en verzekeraars, en met banken en verzekeraars in het bestuur, inclusief de onvermijdelijke Boele Staal, is het niet vreemd dat de regeling positief uitpakt voor de verzekeraars. Waar is de AFM, die een zeer kritisch rapport schreef?

Zie het ronduit onthutsende interview van RADAR met Wabeke (kijk vanaf 3:50), waarbij Wabeke niet wil toegeven dat de kosten 2,5% per jaar zijn i.p.v. 2,5% aan einde looptijd over opgebouwde poliswaarde (uitleg voor dummies). En de stichtingen  die zich een oor hebben laten aannaaien waarmee een ‘akkoord’ is gesloten? Woekerpolisclaim weigert haar klanten inzicht in haar verdiensten te geven.

Wat nu? Aegon heeft de handschoen opgepakt, compliment, maar ga nu door! De woekerpolis blijft jullie nog 20 jaar achtervolgen. Vinden ook aandeelhouders niet leuk. Maak schoon schip. Keer per direct compensatie uit. Reken met 1,5% kosten. Maak op eigen initiatief voor elke klant een eerlijke vergelijking. Maak overstappen naar banksparen eenvoudig. Laat zien dat een garantie geld kost. Betaal desnoods een extern objectief advies voor de  klant. Maar doe iets!

Jullie klanten zijn  ’het grote’ waard.

DE VIDEO MET WABEKE IS DOOR IEMAND (WIE???) VERWIJDERD! HIER WEL HET TRANSSCIPT VAN HET INTERVIEW

Hierbij wel de betreffende RADAR-uitzending van 18 januari 2010; het interview zit hierin, op 10:40 (zie hier)

Lees ook:AEGON krijgt van mij een rode kaart
Lees ook:Brand New Day is terecht kwaad, maar springt ook gat in de lucht
Lees ook:‘staat moet meebetalen aan woekerpolisclaim’
Lees ook:Wie gaat verzekeraars aanspreken op gedrag (column BNR 7 maart 2014)
Lees ook:DDR praktijken bij het KIFID

Eén reactie op “AEGON zegt sorry

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.