Internetbankieren zet opmars voort

Uit onderzoek is gebleken dat internetbankieren gaat behoren tot de standaarduitrusting van de consument. De GFK groep, een van de grootste marktonderzoekbureau’s ter wereld, specifiek gericht op de consument met hoofdkwartier In Duitsland (in Nederland werken 220 mensen) heeft 2700 Nederlanders ondervraagd in een onderzoek naar de ‘E-insurance consument’. Alle 2700 consumenten hebben de afgelopen 12 maanden een financieel product afgesloten.

Van deze groep doet 90% (!) aan internetbankieren en gaat 50% op zoek naar informatie over financiele producten op internet. Sowieso is deze groep e-commerce minded; maar liefst 78% doet ook andere aankopen via internet.

Een interessant resultaat van het onderzoek is dat het aankopen van financiele diensten via internet niet gelijk wordt gesteld aan internetbankieren. Er is aan de groep ook gevraagd welke diensten niet via internet aangeschaft zouden worden. Dan staan financiele diensten op de vierde plaats; ruim 30% van de respondenten zou dit niet doen.

Dit is positief en negatief. Positief is dat internetbankieren, wat wel degelijk het afnemen van een financiele dienst is, gemeengoed is geworden. Eenzelfde ontwikkeling is te zien bij beleggen via internet. Online financiele dienstverlener Binck heeft nu ruim 270.000 klanten die volledig via internet beleggen.

Negatief voor online financiele dienstverleners is dat de consument financiele diensten wel onderzoekt en prijzen vergelijkt via internet, maar nog niet tot aanschaf overgaat. Wellicht omdat het hier om echte adviesproducten gaat, die door de complexiteit nog via het persoonlijk kanaal gaan. Hier ligt dus wel een kans voor de bankkantoren en intermediairs.

Naar mijn mening zal dit echter net als bij internetbankieren een kwestie van tijd zijn voordat ook de echte adviesproducten via internet worden afgesloten. De consument is van nature conservatief en kijkt de kat uit de boom. De enorme opmars van internetbankieren geeft echter aan dat als eenmaal een schaap over de dam is, het snel kan gaan.

Lees ook:Waarom willen banken toch altijd ‘praten’ op hun kantoor?
Lees ook:Strijd tussen internetkanaal en bankkantoor in volle gang
Lees ook:Commissie DSB: waarom niet een vertegenwoordiger van consument opnemen?
Lees ook:Tegenreactie: Mobiel bankieren WEL populair
Lees ook:Postbank internetbankieren ALWEER uit de lucht

Eén reactie op “Internetbankieren zet opmars voort

  1. Chau

    Geachte heer Verhaar,

    Is dit onderzoek van de GFK groep gepubliceerd? Zo niet, op welke manier kan ik het onderzoek inzien? Als student zou ik het graag willen gebruiken voor mijn paper.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.