AFM gaat in brief kranten-interview uitleggen, waarom is dat nodig?

toezichtOp 10 november heeft directeur Kockelkoren in het FD een interview gegeven, waarin hij sprak over de ‘knollen en de citroenen’). Ik heb daar in mijn blog van 10 november aandacht aan gegeven (http://bank.blog.nl/afm/2009/11/10/afm-is-consequent-en-wil-echt-dat-klant-centraal-komt-te-staan).

Ik vond dat zowel het interview als de speech voor een zaal voor bankiers niets aan duidelijkheid overliet (klant moet echt centraal staan en AFM heeft de indruk dat dit alleen met de woord wordt beleden en niet is omgezet in concrete daden).

Maar wie schetst mijn verbazing dat de AFM dit interview weer gaat ‘uitleggen’ aan de heer Knot, die werkzaam is op het Ministerie van Financien (zie hier de brief). Dit lijkt op een ‘motie van wantrouwen’ jegens Kockelkoren; de brief is ondertekend door Kockelkoren en zijn baas Hoogervorst. Wat staat in de brief dat niet al te lezen was in het interview en de speech?

Ik heb geen verschil kunnen constateren. Opnieuw stelt de AFM vast dat ‘ het centraal stellen van de klanten in de praktijk een weerbarstig proces is‘. De AFM constateert dat zelfregulatie blijkbaar niet leidt tot betere dienstverlening aan de klanten. De volgende zinssnede is zowel illustratief als ontluisterend voor de financiele branch: ‘ Zo bestaat er vanuit concurrentiele overwegingen een prikkel om kwalitatief minder goede producten in de markt te zetten dan wel minder transparant te zijn over de werking van producten‘.

Het is opnieuw jammer dat de AFM niet concreter is in haar voorbeelden over mistoestanden bij financiele instellingen (spaarproducten waarvan consumenten slechts met moeite de rentevoorwaarden kunnen begrijpen, gaat dit over ABN AMRO AEX-sparen of Robeco’s RenteMAXX?).

De AFM herhaalt haar wens om eerder betrokken te raken bij productontwikkeling en bij de distributie van producten. Zij wil overigens geen toetsing van producten vooraf. Zij wil vooral toezien op het proces van productontwikkeling, marketing en distributie.  Dat lijkt mij een goede zaak. Financiele instellingen moeten ook zelf inzien wanneer het nuttig is de AFM te informeren over een nieuw product. De AFM zal dan op haar beurt ook een evenwichtige reactie moeten geven. Mijn ervaring was dat de AFM luisterde, schreef en in grote stilte weer vertrok, waarna wij  vervolgens in grote spanning zaten te wachten op ‘witte rook’. Er zal wel een echte dialoog op gang moeten komen.

Lees ook:AFM is consequent en wil echt dat klant centraal komt te staan
Lees ook:NVB voorman Staal snapt het nog steeds niet
Lees ook:Banken en verzekeraars moeten leren luisteren (column BNR 21 juni 2014)
Lees ook:Een virtuele adviseur van vlees en bloed
Lees ook:Fortis’ geeft non-informatie over Ping An

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.