Bankverzekeren een utopie? Deel 2

In mijn blog van 7 juli heb ik een lans gebroken voor het concept van bankverzekeren. Ik gaf aan dat consumenten wel degelijk veel baat hebben bij een geintegreerd bedieningsconcept, maar dat de structuur en omvang van de bestaande bankverzekeraars (Fortis, ING) een succesvolle doorbraak in de weg staan.
Nu wil het toeval dat gisteren in het Financiele Dagblad een ingezonden brief was opgenomen met als titel “Bancassurance utopie”. De titel deed voorkomen dat mijn eerdere conclusie te voorbarig was. Ik heb het onderzoek opgevraagd bij Conquaestor en daarin kwam een genuanceerder beeld naar voren.

Het onderzoek van Conquastor is gehouden onder senior managers in de financiele sector. Hoewel ik senior managers nu niet direct als een ijkpunt zie voor de eisen en wensen van de klanten, niet voor niets heeft de Commisie Maas opgeschreven dat de financiele branch ‘het belang van de klant nu voorop moet gaan stellen’, zijn de resultaten interessant.

De managers geven aan dat het bankverzekeren door combineren van distributiekanalen de commerciele activiteiten kan vergroten (93%), maar dat de complexe bedrijfsvoering door concerngrootte het model de das heeft omgedaan (75%). Om die reden zegt maar liefst 78% van de ondervraagden dat in de toekomst de combinatie van bank-en verzekeringsactiviteiten weer wordt ontvlochten. Echte opvallend is dat deze conclusie in schril contrast staat met het feit dat 67% van de managers niet denken dat banken en verzekeraars weer terug gaan naar de kernactiviteiten.

De verklaring voor de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid is dat managers het bankverzekeren bezien vanuit de klant wel zien zitten, maar dat de complexiteit en cultuur van koninkrijkjes succes in de weg staat (illustratief is dat de topman van ING Verzekeren, Lars Friese, stelt dat bankverzekeren springlevend is). In een mondeling toelichting geeft Conquaestor aan dat de managers wel geloven in innige samenwerking tussen banken en verzekeraars (denk hierbij aan ABN AMRO en Delta Lloyd of de recente samenwerking tussen BinckBank en Robein Verzekeren, zie blog 23 juni).

Zolang de distributiekanalen vertikaal zijn georganiseerd zal het bankverzekeren geen succes worden. Startpunt zullen de wensen van de klant moeten zijn en vandaar uit zullen bedieningsconcepten georganiseerd moeten worden.

Ik blijf erin geloven.

Lees ook:Elsevier deze week: bankverzekeren, zijn langste tijd gehad?
Lees ook:Verschillen DNB en Bos van mening?: Deel 2 onderzoek DNB Ned. financiele stelsel
Lees ook:Bankverzekeren is nog lang niet voorbij!
Lees ook:AFM is consequent en wil echt dat klant centraal komt te staan
Lees ook:Bankverzekeren is goed voor de klant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.