Emissie Delta Lloyd helaas geen groot succes: enige bescheidenheid lijkt op z’n plaats

delta-lloydVanmorgen is de handel in het aandeel van verzekeraar Delta lloyd van start gegaan. De emissie, een IPO, is geen groot succes. De emissieprijs is vastgesteld op 16 euro, waarbij een prijsrange was geindiceerd tussen 15,50 en 19 euro. De eerste koers lag zelfs onder de 16 euro. Er komt circa 2,7 miljard in het laatje, veel minder dan de 3,5 miljard waarmee in eerste instantie werd rekening gehouden.

Dat is jammer, want de beursintroductie van Delta Lloyd is de eerste sinds lange tijd en dat van een financiele dienstverlener. In mijn blog van 10 augustus  (http://bank.blog.nl/euronext/2009/08/10/oude-bekende-keert-terug-op-de-beurs) heb ik geschreven over de positieve kanten van deze IPO. De CEO, de heer Hoek, was bij de aankondiging van de IPO vol zelfvertrouwen en voor een deel terecht. Het bedrijf is redelijk goed door de crisis gekomen, alhoewel het derde kwartaal erg slecht was met een verlies van 327 miljoen. Delta Lloyd was ook het eerste verzekeringsbedrijf dat een akkoord sloot over de ‘woekerpolissen’.  Nieuwe overnames worden niet uitgesloten.

Toch is enige bescheidenheid ook bij Delta Lloyd op z’n plaats.

Het feit dat Delta Lloyd als eerste schikt, poetst het feit niet weg dat het zo nette Delta lloyd wel betrokken was bij de woekerpolissen. Daarnaast blijkt uit het prospectus dat de top van het bedrijf een bonus ter waarde van een jaarsalaris in aandelen Delta Lloyd ontvangt bij de beursintroductie. Dit soort transactiebonussen zijn omstreden en eigenlijk in strijd met het gesloten ‘herenakkoord’ tussen Bos en de sector. Ik citeer de voorman van de VEB, J.M. Slagter: “op deze manier zijn zij de eerste die profiteren van de beursgang nog voordat enige waarde is gecreeerd voor de nieuwe aandeelhouders. De bestuurders doen niet veel meer dan het faciliteren van de beursgang”. Verder gaan de vaste beloningen van de bestuurders flink omhoog (CEO Hoek: plus 22%). Daarmee lijkt uit te komen wat eerder voorspeld is: nu de variabele beloningen omlaag moeten, gaan de vaste beloningen omhoog. Het ontgaat mij overigens ten enenmale waarom de beloningen omhoog gaan bij een beursintroductie.

Ook op een ander terrein zou Delta Lloyd wel wat bescheidener kunnen zijn. Los van de merites van een bijna pur sang Nederlandse verzekeraar om het miljoenenverslindende prestigeproject de Volvo O0cean Race te sponsoren, het is met name de zeilsport die niet of nauwelijks een televisie-sport genoemd kan worden en dus nauwelijks exposure heeft (het zal toch niet zo zijn dat Delta Lloyd graag ABN AMRO de loef wilde afsteken of dat de heer Hoek zelf ook een zeiler is en doet wat de heer Scheringa van DSB is verweten ‘ het hebben van speeltjes’ ),  is het m.i. zonde van het dure IPO geld om de zeilboot uit de Volvo Ocean Race op het beursplein 5 te parkeren. Dit zijn praktijken uit de vorige eeuw toen beursintroducties steeds grotere media-events werden (ik herinner mij de ING-leeuw op de beursvloer).

De heer Hoek heeft natuurlijk wel gelijk als hij zegt dat een lage introductiekoers kansen voor de toekomst biedt. Als Delta Lloyd een zuinige verzekeraar wordt zoals haar voorgangers en de financiele consument centraal stelt (“zoodat de premie nimmer vruchteloos wordt uitgegeven (advertentie van de Hollandsche Societeit van levens-verzekeringen in 1859, de voorganger van Delta Lloyd)” ), dan ligt een koers van 19 euro in het verschiet.

Lees ook:DNB heeft aantoonbaar gelogen in DSB-zaak
Lees ook:Kamerleden: deze mensen nemen uw parlement niet serieus
Lees ook:Delta Lloyd luistert naar klant via ‘social media’
Lees ook:Ha, Ha, lacht even mee om advertentie van Delta Lloyd
Lees ook:Holland Fonds van RABO en Delta Lloyd niet meer dan vlagvertoon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.